Snart förvandlas det gamla p-däcket till 48 bostadsrätter, verksamhetslokaler och umgängesytor.  Illustration: Nordmark & Nordmark
Snart förvandlas det gamla p-däcket till 48 bostadsrätter, verksamhetslokaler och umgängesytor. Illustration: Nordmark & Nordmark

Nyhet -

Den traditionella trästaden möter nutida arkitektur i stadsutvecklingsprojektet Löjan

Nu står det klart att det är Riksbyggen, NCC och Nordmark & Nordmark som fått uppdraget att omvandla det gamla parkeringsdäcket till ett attraktivt område mitt i centrala Piteå. Det blir en mix av bostäder, verksamhetslokaler och umgängesytor, där ett torg ska förena det nya området med parkeringshuset Stadsbergets trappavsatser och pulkbacke.

Piteå är en av Norrlands bäst bevarade trästäder och det utgör en slags avstamp i det vinnande förslaget.

Byggnader förankrade i kulturhistorisk identitet med ett nutida arkitektoniskt uttryck; 48 bostadsrättslägenheter med stora ljusinsläpp och praktiska planlösningar; inbjudande, trygga och levande miljöer; hållbarhet i fokus, även utifrån livscykelperspektiv; lokaler för engagemang och gemenskap som skapar delaktighet – det är olika delar som ingår i förslaget.

- Det känns bra att ha en färdig plan och att vi snart kan komma igång med detta spännande projekt. Det är ett viktigt stads- och samhällsutvecklingsprojekt som kommer att bidra till Piteås attraktivitet, säger Helena Stenberg, kommunstyrelsens ordförande

Även stadsarkitekt Florian Steiner är nöjd att det äntligen är klart.

- Det gamla p-däcket har gapat tomt länge. Nu startar omvandlingen till ett levande stadskvarter som blir en fin entré till staden och ett rejält lyft för Piteås stadskärna, säger han.

Det är bostadsutvecklaren Riksbyggen, byggföretaget NCC och arkitektkontoret Nordmark & Nordmark som gemensamt lämnat in förslaget efter att Piteå kommun gick ut med en utökad intresseförfrågan i våras.

- Vi behövde få ny energi i projektet som varit pausat en längre tid. Vi fick in tre spännande förslag och det var det här som fick högst totalpoäng av juryn, säger Jessica Nilsson, projektledare.

48 nya bostadsrättslägenheter mitt i stan
De senaste åren har stora byggprojekt avlöst varandra, som ett svar på bostadsbristen och behovet att locka hit nya pitebor för att nå befolkningsmålet på 46 000 år 2030 och 50 000 år 2050. Hittills har det mest handlar om hyresrätter, men i kvarteret Löjan blir det 48 bostadsrätter – mitt i stan. Upplåtandeformen underlättar också vissa satsningar, bland annat bil- och cykelpool som ska göra det enklare för de boende i kvarteret att minska bilberoendet.

– På Riksbyggen är vi mycket glada och stolta över att ha vunnit markanvisningen. Det var länge sedan Riksbyggen byggde bostäder i Piteå och satsningen är en del av företagets ambition att bidra med fler och mer hållbara bostäder i norra Sverige, säger Lars Lundgren, marknadsområdeschef på Riksbyggen Bostad Norr.

Utvärderingen av inkomna förslag gjordes av en jury bestående av representanter från kommunala förvaltningar, politik samt extern arkitektkompetens. Varje jurymedlem har var för sig värderat de olika kriterierna och poängsatt förslagen. Alla jurymedlemmars poäng har slagits samman där Riksbyggen/NCC och Nordmark & Nordmark fått högst totalpoäng och anses ge det bästa resultatet för kvarteret och för Piteå som helhet.

Juryns motivering:
"Förslaget som lämnats in av Riksbyggen/NCC och Nordmark & Nordmark satsar fullt ut på bostadsrätter där människan och livet mellan husen är i fokus. Attraktiva bostäder och stadsmiljöer bidrar till en levande, trygg och attraktiv stadsdel och har en stor potential att ge Piteå centrum ett lyft.

Förslaget övertygar med en tydlig formulerad arkitektonisk idé som bygger på den traditionella trästaden i ett nutida uttryck. Det finns en respektfull attityd såväl i detaljerna som i det stora. Byggnadsvolymerna och deras placering tar hänsyn till de omgivande bebyggelsestrukturerna och gaturummen och detta bemästras på ett finstilt sätt. Här kan exempelvis framhävas den avtrappande fasaden vid Sundsgatan som öppnar upp mot den befintliga trappan och på ett naturligt sätt bjuder in till torget.

I hörnet, vid övergången mellan Sundsgatan och torget föreslås ett café som förstärker bilden av en välkomnande och trygghetshöjande entré in till stadskärnan. Torget uppvisar en härlig skala och aktiveras av lokaler som finns i alla bottenplan runtomkring torget. Det förmedlas en känsla av ett offentligt vardagsrum med mycket plats för kultur, lek och vardagslivet i staden där en glasad träpaviljong vänd mot Stadsbergets terrasser möjliggör för arrangemang, utställningar mm.

Tillika känns det offentliga torget som en självklar utemiljö även för de boende i kvarteret. Det finns en subtilt flytande övergång mellan det offentliga torget och de halvprivata och privata ytorna på innergården runt det befintliga s.k. PiteEnergi huset."

Kontakt
Helena Stenberg, ordf. kommunstyrelsen, tel. 0911-69 61 01, e-post helena.stenberg@pitea.se
Jessica Nilsson, projektledare, tel. 0911-69 61 81, e-post jessica.nilsson@pitea.se
Lars Lundgren,  marknadsområdeschef Riksbyggen Bostad Norr, tel. 090-15 96 07