Nu skapas förutsättningar för Smarta Uddevalla

Nu skapas förutsättningar för Smarta Uddevalla

Uddevalla Energi tecknar avsiktsförklaring om att ansluta sig till StadshubbsAlliansen och startar en Stadshubb för Internet of Things – ”sakernas internet” i Uddevalla.

En stadshubb är en trådlös infrastruktur som med hjälp av en teknik som heter LoRa gör det möjligt att fånga upp signaler från sensorer. Sensorerna kan vara fasta eller placerade på rörliga saker. Via det befintliga fibernätverket förmedlas sedan sensorns data tryggt och säkert till dess ägare. En stadshubb utgör en viktig basinfrastruktur i en smart stad.

”Vår investering i en Stadshubb innebär att alla som har behov av att kommunicera med LoRa-sensorer enkelt kan göra det utan att själva behöva varken bygga eller drifta en egen infrastruktur – den tjänsten kommer Uddevallas stadshubb kunna erbjuda, förklarar Björn Wolgast, vd för Uddevalla Energi”

LoRa (Long Range) är en standardiserad trådlös teknik som kännetecknas av mycket lång räckvidd, låg energiförförbrukning och säker dataöverföring. LoRa har snabbt blivit den ledande tekniken för Internet of Things över hela världen.

Den första stadshubben designades och byggdes i Helsingborg av Öresundskraft för snart ett år sedan.

- Uppmärksamheten blev enorm och intresset bara fortsätter växa. Vi tror på samarbete och bestämde oss för att underlätta för andra stadsnät att etablera sina lokala stadshubbar. Grundtanken är enkel, tillsammans kan vi skapa positiva synergieffekter samt snabbt sprida bra exempel sinsemellan och på så sätt göra det möjligt för smarta städer att snabbt utvecklas över hela Sverige. Jag är mycket glad att även Uddevalla vill bli en del av StadshubbsAlliansen. Det säger Bo Lindberg, chef för Kommunikationslösningar på Öresundskraft.

StadshubbsAlliansen har vuxit mycket snabbt sedan den startades 2017. Förutom i Helsingborg finns det idag regionala stadshubbar i Kalmar och Karlskrona. Ytterligare åtta svenska stadsnät har hittills tecknat avsiktsförklaring om att etablera stadshubbar och tillsammans täcker de idag mer än tjugo kommuner.

Läs mer på www.stadshubbsalliansen.se samt www.uddevallaenergi.se

För mer information kontakta:

Affärsområdeschef AO Kommunikationslösningar Öresundskraft
Telefon: 070-418 33 10, E-post: Bo.Lindberg@oresundskraft.se

Niklas Pettersson
Avdelningschef Teknik & Kommunikation, AO Kommunikationslösningar, Öresundskraft
Telefon: 042-490 33 58, E-post: Niklas.Pettersson@oresundskraft.se

Fredrik Lyrblad