Flygande fritidsintresse och fågelfantastiska tips

Flygande fritidsintresse och fågelfantastiska tips

Följ med på en djupdykning med Björn Malmhagen inför Falsterbo Bird Show!

Pinewood kommer även i år att delta i Falsterbo Bird Show, meckat för Sveriges fågelskådare. Björn Malmhagen är ordförande för en av Sveriges största fågelstationer, Falsterbo Fågelstation, och har sedan starten 2010 varit med och arrangerat Falsterbo Bird Show. Förutom det har han många järn i elden, såsom uppdraget som ordförande för Svenska Raritetskommittén och som reseledare för olika fågelresor i Europa och Nordafrika. Björn är ett stort fan av Pinewood och vi fick en lång pratstund med honom innan årets mässa. Han bor i Skanör, där han även är uppväxt. Skanör är i fågelskådarkretsar känt som en riktig hot spot för fågelskådning.

- Inte så konstigt att man blir fågelintresserad då, skrattar Björn. Jag bor på en bra plats för att underhålla det intresset.

Björn har utövat fågelskådning sedan barnsben, och intresset tog fart ordentligt i trettonårsåldern när han fick arbete på Falsterbo fågelstation. Där fick han bl.a. arbeta med guidningar, att ringmärka fåglar och inventera. Efter studenten övergick Björn till att jobba heltid på fågelstationen några år innan han flyttade till Umeå för att studera. Idag är han tillbaka i Skanör där han delvis lever på sitt fritidsintresse. Han har alltid varit väldigt engagerad i olika verksamheter då han gillar projekt och utveckling. Engagemanget inom alla olika fågelrelaterade projekt innebär alltmer skrivbordsjobb, men Björn försöker ändå prioritera att komma ut i naturen. Under högsäsongen för fågelskådning, som utspelar sig från ungefär nu till oktober, så försöker han åka ut några timmar varje morgon för att fågelskåda. Han tycker att det är viktigt att få en bra balans mellan att vara ute i fält och inne på kontoret.

Vi frågar Björn vad han tycker tjusningen med fågelskådning är.

- Alla hobbyer har möjlighet till nörderi, man kan fördjupa sig hur mycket som helst i något. Inom fågelskådning kan intresset ta många olika former. Du har spänningsmomentet i när du ser en ovanlig fågel. Du har lyckan över att det blev en fantastisk dag med bra väder och fint sträck. Du har möjligheten att hela tiden lära dig mer. Ju mer man lär sig om fåglar, desto mer förstår man att man egentligen inte kan så mycket. Men lärandeprocessen är inte nödvändigtvis drivkraften hos alla. Det är härligt att bara få vara utomhus och uppleva. Det finns också en stor social aspekt med fågelskådning. Ofta träffar man andra fågelskådare när man är ute, och man kan lätt hitta ett gäng likasinnade att ta sig ut med.

Han menar att förutom att fågelskådning är roligt och spännande så är det också erkänt bra att vara ute i naturen och röra på sig. Kan man då kombinera det med en aktivitet så är det lättare att komma ut. Fågelskådning är ett intresse som kräver en liten insats, med ganska små medel kan du praktisera din hobby vart du än är.

- Alla hobbyer kräver att man börjar någonstans. Nuförtiden finns det bra teknik som gör att man enkelt kan praktisera fågelskådning. Exempelvis kan du ladda ned appar som spelar in fågelsången och talar om vilken fågel det är du lyssnar på. Dessa applikationer är ett bra hjälpmedel som hjälper dig att komma i gång.

Till etablerade fågelskådare ger Björn följande tips:

- Det är aldrig dumt att kroka arm med någon som kan lite mer än en själv, som har mer kunskap om fåglar, när man ska vara ute, och vart man ska gå o.s.v. Man kan alltid lära sig mer.
- Det kan också vara en fördel att gå med i din lokala ornitologiska förening. De anordnar träffar och exkursioner, och där kan du få kontakt med likasinnade på samma geografiska plats som dig själv.

Vi frågar Björn om hans bästa tips på platser för fågelskådning. Eller är det lika hemligt som ens svampställen? Uppenbarligen inte, för Björn svarar glatt:
- Falsterbohalvön är givetvis det bästa. Nabben, på Sveriges sydvästra spets, är platsen där fåglarna lämnar under hösten för att flyga söderut, så det är den ultimata upplevelsen med bäst chans att se många arter. Öland är också väldigt fint, och även fjällen kan jag varmt rekommendera för fågelskådning.

För att få en bild av hur mycket en så pass etablerad fågelskådare som Björn har hunnit med undrar vi hur många fåglar han har kvar att se på sin lista. Han förklarar att det i nuläget setts ca 520 fågelarter i Sverige, och att han har ca 100 kvar av dem att bocka av. Dock läggs det till fåglar till listan hela tiden då nya arter dyker upp. Som ordförande i Svenska Raritetskommittén ingår det i hans uppdrag att samla in dokumentation om eventuella nya och väldigt sällsynta arter. Ett arbete som man kan tänka sig är bitterljuvt; det är spännande med en ny art men samtidigt ett steg längre ifrån att ha bockat av hela listan… Björn förklarar dock att det är omöjligt att se alla arter så han ser bara det positiva med nya fågelarter i Sverige och är personligen inte så brydd om att se alla själv.

Om du också vill uppleva naturens mäktiga skådespel och fördjupa dig i fåglarnas fascinerande värld, missa inte chansen att besöka Falsterbo Bird Show som äger rum sista helgen i augusti. Här möts experter, entusiaster och nybörjare för att fira fågellivet och allt naturen har att erbjuda. Vi ser fram emot att välkomna dig till en helg fylld av kunskap, gemenskap och oförglömliga naturupplevelser!

Charlotta Malmberg

Presskontakt Marknadschef 0764 92 53 71
Pernilla Hembjer

Presskontakt Marknadsassistent 0764 92 13 49

Välkommen till Pinewood!

Pinewood är ett småländskt familjeföretag som sedan 1996 brinner för ett aktivt friluftsliv. Med kunskap och passion skapas kläder och utrustning inom segmenten outdoor, jakt, fiske och hundsport för att fler ska kunna utöva ett aktivt friluftsliv som bidrar till ett ökat välmående. Huvudkontoret finns där de trivs som bäst; i Värnamo med skogen precis runt husknuten. Pinewood är stolta över sitt småländska arv och finns representerade både i Sverige och i Europa. Varje söm i varje plagg är designad med erfarenhet, kunskap och omtanke, i Värnamo. Inspirationen kommer från hur människor gör, inte hur man vill att de ska göra. Pinewood drivs av sunt förnuft, envishet, nyfikenhet och småländsk finurlighet. Med Pinewood ska du varje dag känna dig trygg, fri, bekväm och inspirerad i naturen - oavsett årstid och väder.

Pinewood

Bokåkravägen 4