Pilot lanserar klickbar bläckpenna som kan sudda

Frixion Clicker är en ny version av Pilots populära Frixion-penna med raderbart bläck. Den raderbara bläckpennan har snabbt blivit en storsäljare i Europa och står i dag för en stor del av Pilots försäljning. Jämfört med tidigare modeller har den nya pennan en klickmekanism istället för huv.

Pilot planerar att under 2012 producera 120 miljoner Frixion-pennor. Nu lanseras den populära penntypen även i en modell med klickmekanism:  Frixion Clicker. Det raderbara bläcket är av Metamocolor-typ, där skriften blir osynlig genom den värmefriktion som uppstår när man suddar med pennans eget i det närmaste outslitliga ”radergummi”. Först efter två år blir skriften permanent.

Frixion Clicker har ett mjukt gummigrepp och finns med bläck i fem olika färger och två olika skrivbredder – 0,5 och 0,7 mm. Själva pennan har samma färg som bläcket: svart, blå, röd, violett och grön. Reservpatroner finns i 3-pack till alla färger.

Raderfunktionen har gjort Frixion till en favoritpenna inte minst bland flitiga kalenderskrivare, korsords- och sudokolösare. Den är också mycket användbar för studenter som antecknar i sina läroböcker och som senare vill sälja sin kurslitteratur vidare.

-Frixion pennorna är den största succé som jag upplevt produktmässigt under mina 13 år med Pilot. Företaget har sålt flera hundra miljoner Frixion-pennor i Europa sedan introduktionen 2006, säger Kjell Karlsson, vd på Pilot Nordic AB

-o-O-o-

Bilder finns att hämta på Newsdesk, www.mynewsdesk.com/se/pressroom/pilotpen

För ytterligare information, kontakta:
Sanna Nilsson, 08-544 80 557,
sanna.nilsson@pilotpen.se

OM PILOT:

Pilot Nordic AB är ett helägt dotterbolag till japanska Pilot Corporation, med huvudkontor i Tokyo, åtta fabriker runt om i världen och representation i 100 länder över hela världen. Företaget har sedan starten 1918 byggt sin marknadsposition på att ligga främst inom kvalitet och teknik. Produkterna omfattar en mängd penntyper – allt från exklusiva reservoar­pennor till massproducerade kulspets- och märkpennor. Pilot har en uttalad och långsiktig miljöstrategi som bland annat omfattar utvecklingen av Begreen-sortimentet av miljöanpassade pennor. Alla Pilots fabriker är ISO 14001-godkända och Begreen-sortimentet uppfyller ISO 14021-standarden. Produkterna säljs genom kontorsfackhandeln, varuhus, bok- och pappershandeln etc. Mer info finns på www.pilotpen.se

• radera
  • sudda