Pilkington UK Ltd , del av NSG Group, avser att använda grön vätgas på sin Greengate-anläggning och öka produktionen av glas med lågt klimatavtryck, så kallat 'low carbon' glas, från 2027.

NSG Group planerar banbrytande vätgasfabrik i Storbritannien

NSG Group är glada att meddela att Pilkington United Kingdom Limited, del av NSG Group, avser att använda grön vätgas på sin anläggning och öka produktionen av glas med låg inbäddad mängd koldioxid från 2027, genom banbrytande planer tillsammans med Grenian Hydrogen.

Den nya vätgasanläggningen vid Pilkington UK:s Greengate-anläggning i St Helens skulle förse ugnen med upp till 7 ton utsläppsfri vätgas per dag. Detta skulle göra det möjligt för företaget att minska sina direkta utsläpp med 15 000 ton CO2 per år, vilket banar väg för utökad produktion av så kallat 'low carbon' glas till byggbranschen.

Planerna för att bygga vätgasanläggningen, som drivs av förnybar el, presenterades för offentligt samråd i juni innan Grenian Hydrogen lämnade in ansökan om bygglov. Målsättningen är att börja bygga vid Greengate-anläggningen 2025 om projektet finansieras genom regeringens Hydrogen Allocation Round 2 (HAR2). Pilkington UK och kringliggande industrier kan då börja fasa ut fossila bränslen senast 2027. Detta projekt är det första som Grenian söker bygglov för.

Neil Syder, VD för Pilkington UK, säger: “Att säkerställa en hög volym och samtidigt en kostnadseffektiv tillgång av grön vätgas på vår Greengate-anläggning möjliggör att vi permanent kan öka produktionen av glas med lågt klimatavtryck. Som ett integrerat material i försörjningskedjan för den byggda miljön, utgör detta en viktig hörnsten för byggnader med låg inbäddad koldioxidhalt. När tillgängligheten ökar kan arkitekter och föreskrivare mer rutinmässigt välja detta glas.

”Våra planer på att producera grön vätgas på plats kommer att utgöra en modell för avkarbonisering av planglastillverkningen över hela världen. Det kommer permanent att eliminera 15 000 ton koldioxidutsläpp från vår produktion varje år och innebära ett stort steg framåt för att uppfylla våra SBTi-certifierade mål (Science Based Targets Initiative) om koldioxidneutralitet.

”Detta initiativ kommer även att hjälpa oss att leverera vår vision för makechange genom att förändra våra processer och leverera produkter med lågt klimatavtryck som anger takten för utfasning av fossila bränslen i den byggda miljön.”

Grenian CEO, Adam Baddeley säger: “Grenian är glada över att utveckla projektet med grön vätgas vid Pilkingtons Greengate-anläggning. Det baseras på tester i kommersiell skala från 2021 som visade att anläggningen fungerade på ett säkert sätt med vätgas. Vi är nu i en statlig process för att säkerställa ett 15-årigt intäktsstöd för att göra det möjligt för oss att bygga anläggningen och ta den i drift 2027.

“Pilkington UK är en stor energiförbrukare och att byta ut en del av bränslet till grön vätgas kommer att betyda en väsentlig minskning av koldioxidutsläppen från Greengate. Projektet utgör en spännande etapp i Liverpool City-regionens resa för att skapa hållbara energilösningar - med St Helens i spetsen."

Pilkington UK var den första planglastillverkaren i världen som testade att elda med vätgas 2021. Förra året lanserades även Pilkington Mirai™, med 52% mindre mängd inbäddad koldioxid jämfört med standard floatglas, vilket certifierats som glaset med lägst klimatavtryck på marknaden.

Glasugnen på Greengate-anläggningen uppgraderas för att tillgodose ytterligare volym när produktionen av valsat glas flyttas från Watson Street till Greengate. Att använda en glasugn, i stället för två, ger minskade koldioxidutsläpp på cirka 15 000 ton per år.

NSG Group har satt upp ett mål om att minska utsläppen av växthusgaser med 30% till 2030 jämfört med 2018 års nivåer genom ett godkänt Science Based Target. Samtidigt siktar vi på att uppnå koldioxidneutralitet till 2050. Detta projekt är en del av vårt arbete för att nå målen. Genom dessa initiativ kommer NSG Group att påskynda utfasningen av fossila bränslen i vår bransch och strävan efter att förverkliga ett hållbart samhälle.

NSG Group är världens ledande tillverkare av glas och inglasningssystem inom affärsområdena Architectural, Automotive och Creative Technology. Architectural tillverkar och levererar glas för arkitekturtillämpningar samt för solenergimarknaden och andra sektorer. Automotive bistår marknaderna med originalutrustning till bilar (OE) och ersättningsrutor för eftermarknaden (AGR). Creative Technology omfattar flera olika verksamheter inkl. linser och ljusstyrningar i skrivare och skannrar, glasfiber som används till kamremmar i bilmotorer och glasflingor samt Fine Glass produkter.

För mer information om NSG Group: www.nsg.com