NSG Group innleder et samarbeide med Solaria

NSG Group innleder et samarbeide med Solaria

NSG Group, eier av Pilkington - en av verdens største glassprodusenter - og Solaria - spesialister i solcelleteknologi - inngår en samarbeidsavtale for å produsere (semi) transparente bygningsintegrerte solcellesystemer (BIPV).

NSG Group valgte å samarbeide med Solaria på grunn av selskapets robuste BIPV- teknologi og deres produksjonsprosesser som kombinerer estetikk, lønnsomhet, høy energieffektivitet og fleksibilitet i design.

NSG Group har betydelig erfaring i høyeffektive glassløsninger og utvider nå sin produktlinje i BIPV som omfatter Solaria Powerview ™ teknologi som del av en OEM avtale.

Denne avtalen betyr at bygningsintegrerte solcellesystemer er kommersielt klar for markedstilpasning. Neste gang ser vi solcellesystemer integrert i isolerruter og fasadeglass.

De første Pilkington-merkede glass produsert av Solaria består av bygningsglass med ensartet utseende som gir godt dagslys og blendingskontroll samt bedre termiske egenskaper og energiproduksjon.

Fra nå av vil bygg- og anleggsindustien ha tilgang til innovative løsninger som en del av Pilkingtons produktspekter innen isolerruter til utstrakt bruk i glassfasader.

NSG Group vil samarbeide videre med Solaria for å sikre høyest mulig ytelse, kvalitet og holdbarhet - også for tilleggsprodukter som kan tilpasses, eksempelvis; attraktive fasadeglass med høy energieffekt og til bifokale solcelleløsninger.

Det store spekter av løsninger vil gi arkitekter og tekniske rådgivere BIPV-produkter som «sømløst» kan erstatte tradisjonelle glassprodukter. Dette kan gjøre det mulig å satse på null-energi-forbruk og se potensialet for å generere energi i bygg.

NSG Group vil lansere de første produktene i Europa. Planer foreligger også etter hvert å inkludere markedene i Midtøsten mv.