Pifflbox placerad vid biblioteket på Södertörns högskola

Södertörns högskola gör skillnad för studenthälsan

Södertörns högskola i Huddinge har tagit initiativet att införskaffa en aktivitetsbox från Piffl. Sedan den 19 april är boxen placerad vid gräsplanen på bibliotekets baksida. Studenter och personal kan låna fem olika aktiviteter från boxens fack utan kostnad.

Pausa och Piffla

Södertörns högskola arbetar aktivt för att vara en attraktiv, inspirerande och inkluderande plats med en trygg och funktionell arbetsmiljö. En Pifflbox på campusområdet tillgängliggör aktiviteter som medför lek och rörelse och ger möjlighet till pauser från studier och arbete. Aktivitetsboxen är tillgänglig dygnet runt och är fylld med aktiviteter som basket, kubb, volleyboll, pingis och fotboll. Att träna eller röra på sig på annat sätt bidrar till ökat välmående och mer energi vilket i sin tur kan leda till bättre studieresultat och förhindra psykisk ohälsa.

“När högskolan kontaktades av Piffl och vi började föra en dialog om deras koncept, såg vi genast möjligheter och stora fördelar med att utöka roliga aktiviteter både för studenter, personal samt vårt omgivande samhälle och då skapa "naturliga" möjligheter till ett än mer levande Campus och Campusområde. Som mångårig föreningsledare/tränare inom både akademifotboll och målvaktstränare för hockeymålvakter/utespelare på elitnivå så är vikten av social närvaro, aktiviteter i grupp eller enskilt stor. Med Piffl kan man på ett enkelt sätt stimulera "vardagsnära" motion som en viktig del, både för sitt egna välmående och att ha roligt i grupp. Där träffar Piffl rätt med sitt koncept.”

– Per Noresund, Fastighets- och IT-chef på Södertörns högskola (Fifa diploma B certifikat som målvaktstränare (SvFF) o kört bla. Hammarby Akademilag samt är förbundstränare på Svenska hockeyförbundet högsta nivån (nivå 3) som målvaktstränare upp till SHL.

Studenter Pifflar gratis

Studenter och personal på Södertörns högskola får låna aktiviteter helt gratis, detta gör man genom att registrera sig hos studentkåren SöderS via ett formulär på skolans webbsida.

Så här funkar det

Piffl är en delningsplattform för sport- och fritid som ger tillgång till aktiviteter i städers offentliga utemiljöer. Genom en app får invånare och besökare tillgång till aktivitetsboxar fyllda med utrustning.

• Ladda ner Piffls app i App Store eller Google Play
  • Välj aktivitet
  • Spela
  • Lämna tillbaka
  • Kostnaden för att hyra aktiviteter från Piffl är mellan 0 och 10 kronor per timme. (Gratis för studenter och personal på SH)

Piffl finns installerat i över 50 kommuner fördelat på över 140 över platser, från Malmö i söder till Gällivare i norr. Under 2023 aktiverade vi över 38 500 personer.

Läs mer om Piffl här