Picsmart levererar matkassen på 1 timme, recept med tillhörande ingredienser.

Picsmart lanserar blixtsnabb matkasse - leverans på 1 timme, helt utan abonnemang

Picsmart, som erbjuder e-handel med snabb fossilfri hemleverans av dagligvaror direkt från lokala butiker, breddar nu affären genom att addera köpbara recept. Med hjälp av teknik från Northfork optimeras recepten för minimalt matsvinn. “Vi kan nu erbjuda konsumenten en enorm flexibilitet som matkassebolagen inte erbjuder idag; välj antal portioner på receptnivå, byt ut ingredienser till andra varumärken eller eko och ta bort varor man redan har hemma. Dessutom levererar vi på en timme efter ordern är lagd”, säger Ulrika Helander, CMO på Picsmart.

Vid lanseringen ligger 50 köpbara recept på Picsmarts hemsida, och fler kommer det att bli. Den tekniska lösningen står Northfork för, en global leverantör av teknik för att göra recept köpbara. Plattformen läser in sortimentet per butik så att produkter och varumärken som föreslås stämmer överens med den aktuella butikens utbud och priser. Picsmart levererar idag från lokala ICA- och Hemköp-butiker i Stockholm och Örebro.

Tekniken optimerar mot matsvinn och lägsta pris. Behövs det två ägg i det ena receptet och två i det andra receptet så känner systemet av detta och optimerar valet av förpackning. Finns en förpackning med 4 ägg så kommer denna att väljas och om det finns ett ännu billigare alternativ med 6 ägg så väljs det istället. Kunden kan också alltid justera innan ordern läggs.

“Vi kan nu erbjuda en måltidslösning för konsumenter som inte är så planerade, som fortfarande på eftermiddagen inte vet vad man ska äta till middag ikväll, men som gärna vill äta lagad mat. Picsmart är en tjänst med snabb leverans och tilltalar en målgrupp som oftast inte planerar och veckohandlar. Köpbara recept och ingredienser i rätt mängd och leverans på 1 timme hjälper kunden att få till en lagad måltid även utan planering, med minimalt matsvinn. Flertalet recept är lättlagade och med kort tillagningstid, allt för att passa målgruppen”, säger Ulrika Helander, CMO på Picsmart.

“Vi är oerhört stolta över att Picsmart väljer Northfork för en så viktig del i deras e-handelsupplevelse! Receptshopping är på frammarsch både i Sverige och internationellt. Picsmart ligger i framkant i att hjälpa konsumenterna att fylla en matsedel och sedan se till att produkterna kommer till dörren på ett enkelt sätt. Framöver kommer vi tillsammans med Picsmart utveckla tjänsten med kunskap som vi får från våra kunder såsom Walmart, Target, Ahold och El Corte Ingles. Blir mycket att se fram emot!”, säger Northforks VD Erik Wallin.

Northfork:
VD Erik Wallin, erik.wallin@northfork.io