Gå direkt till innehåll
För de som drabbas av sjukdomen alopecia areata kan det dröja månader eller år innan håret växer tillbaka. Foto: Johnér Bildbyrå

Pressmeddelande -

EU godkänner Pfizers Litfulo (ritlecitinib) för behandling av ungdomar och vuxna med svår alopecia areata, fläckvist håravfall

Europeiska kommissionen har godkänt Pfizers Litfulo (Ritlecitinib) för behandling av svår alopecia areata hos vuxna och ungdomar i åldern 12 år och äldre.

Alopecia areata är en autoimmun sjukdom som kan orsaka fläckvist håravfall. Sjukdomen utvecklas när immunsystemet attackerar kroppens hårsäckar, vilket gör att håret faller av. Man uppskattar att sjukdomen drabbar ungefär 2 procent av befolkningen någon gång i livet.

Litfulo är den första medicinen mot svår alopecia areata som fått marknadsgodkännande i EU för att behandla både vuxna och ungdomar från 12 års ålder.

– Det här godkännandet är en viktig milstolpe, särskilt för de ungdomar som lever med svår alopecia areata och håravfall. Tidigare har det inte funnits något behandlingsalternativ i EU för personer så unga som 12 år som lider av sjukdomen, säger Peter Nilsson, medicinsk rådgivare på Pfizer i Sverige.

Godkännandet från Europeiska kommissionen är baserat på data från fas 2b/3 studien ALLEGRO (NCT03732807), som har undersökt användningen av Litfulo hos patienter från 12-års ålder och uppåt.

Läs mer i vårt globala pressmeddelande på engelska.

Fakta: Det här är alopecia areata – fläckvist håravfall

• Typiska symptom för alopecia areata är runda eller ovala fläckar på hjässan, men håravfallet kan drabba hela kroppen.
  • För den som drabbats av alopecia areata, kan det dröja månader eller år innan håret växer tillbaka. Hårförlusten kan också vara permanent.
  • Patienter med alopecia areata har ofta psykiska besvär och förhöjd självmordsrisk.³

Referenser

1. https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistikdatabasen/
2. https://www.internetmedicin.se/wp-content/uploads/2020/05/Information-om-alopeci-feb-2020.pdf
3. Layegh P, Arshadi HR, Shahriari S, et al. A comparative study on the prevalence of depression and suicidal ideation in dermatology patients suffering from psoriasis, acne, alopecia areata and vitiligo. Iranian Journal Of Dermatology 2010. 13: 106-11.

Kategorier

Som ett av världens ledande läkemedels-, egenvårds- och vaccinföretag vill vi på Pfizer bidra till att skapa fler år till livet och mer liv till åren. Vår vision i Sverige är att i samverkan upptäcka nya vägar för en världsledande svensk hälso- och sjukvård. Fokus för vår globala forskning och utveckling ligger inom områden där det finns ett stort behov av behandlingsalternativ t ex inom cancer, immunologi och inflammation, kardiovaskulära och metaboliska sjukdomar, smärta, sällsynta sjukdomar och vacciner. www.pfizer.se och www.pfizer.com

Ulrika Goossens

Presskontakt Kommunikationschef 0768-892957