”Har vi tur står det 0-0 när vi kommer in i matchen”

Räddningstjänsten är världens bästa tvåa. Det menar Lars Wendel, informationschef på Räddningstjänsten i Karlstadsregionen. Oavsett hur snabbt räddningstjänsten tar sig fram är man sällan först på plats. Därför är det viktigt att den enskilde tar ansvar för sig egen trygghet och vet vad som ska göras om olyckan är framme.

- Har vi tur står det 0-0 när vi kommer in i matchen. Det beror på hur väl förberedda man är ute i hemmen, säger Lars Wendel, informationschef på Räddningstjänsten Karlstadsregionen.

- Just nu är vi inne i en riskperiod när miljontals levande ljus tänds för att skapa den där riktiga julstämningen. I december förra året ökade antalet bostadsbränder orsakade av levande ljus med hela 40 procent i Sverige.

Räddningstjänsten i Karlstadsregionen arbetar aktivt med att öka kunskapen om hur man förebygger bostadsbränder och skyddar sig själv. Just nu rullar kampanjen ”Jag släckte ljusen!”. Och insatserna verkar ge resultat. Förra året behövde man inte göra en enda utryckning till bränder som orsakats av levande ljus.

- Säkerhet handlar om upplevd trygghet. Det ska naturligtvis finnas brandvarnare och brandsläckare i varje bostad. Bor man i ett flervåningshus kan det kännas tryggt att ordna med alternativ till befintliga utrymningsvägar, till exempel en brandstege eller en räddningslina. Inte minst om man vet att det tar en stund för räddningstjänsten att komma fram, säger Lars Wendel.

Snabb och säker evakuering
Rescue Line är ett av alternativ för den som vill öka tryggheten hemma. Räddningslinan är utvecklad av Karlstadsföretaget Peseq.

- Rescue Line är ett snabbt och säkert alternativ och används när normala utgångar är blockerade, rökfyllda eller inte kan användas av andra skäl, säger Maria Larsson, vd på Peseq.

Räddningslinan består av karbinhake, ett rep med broms och en komfortabel sele som man kliver i ungefär som ett par shorts. Bromsen hanteras med ett enkelt grepp och gör att man lugnt och säkert kan fira sig ned till marken.

• Olyckor

• brandsäkerhet
  • evakuering
  • evakueringshjälpmedel
  • maria larsson
  • peseq
  • rescue line
  • räddningslina
  • lars wendel
  • räddningstjänsten

Karlstadsföretaget Peseq utvecklar, tillverkar och säljer Rescue Line - en räddningslina som används för snabb och säker evakuering vid brand eller andra nödsituationer.
www.peseq.com

Ulf Sandlund

Presskontakt Styrelseordförande, presskontakt 070-191 7957 Peseq - Hemsida

Mer trygghet på Selma Spa

Sveriges bästa spa vill att gästerna ska känna sig ännu tryggare. Därför kommer rummen på Selma Spa i Sunne att utrustas med Rescue Line, en räddningslina som används för snabb och säker evakuering vid brand eller andra nödsituationer när normala utgångar är blockerade.