Havana Club 3 Años -  i Systembolagets ordinarie sortiment

Havana Club 3 Años - i Systembolagets ordinarie sortiment

Havana Club 3 Años är resultatet av Maestro Ronero José Navarros varsamma händer. Här har han tagit lagrad och aromatisk aguardiente med max. 75% alkohol, och blandat med ett lättare sockerrörsdestillat som används för att producera en ljusare rom. Tillsammans får de sedan lagra tre år på fat av amerikansk vitek som max. rymmer upp till 200 liter. Från dessa fat väljer han sedan ut de absolut bästa faten och låter de vila ytterligare lite till innan rommen filtreras och buteljeras.

Under de tre år som 3 años ligger på nordamerikanska viteksfat gifter den sig perfekt med träet och mognar till en välbalanserad rom med tydlig sockerrörskaraktär, efter agringen har Havana Club 3 Años erhållit en ljuvlig arom med inslag av vanilj och karamell. Smaken är rund med inslag av vanlij och kakao. En perfekt drinkmixer för drinkar som skall vara lite fylligare eller till cocktailen där man vill få lite mer smak från rommen. Havana Club 3 años är perfekt till Daiquirí.

- Havana Club 3 Años har en trevlig ljus ton av halmstrå med en klar och tydlig briljans. Doften är intensiv med inslag av vanilj, karamelisserade päron, banan, och små toner av rökig ek. Smaken är diskret och fräsch, något rökig med inslag av kakao och vanilj säger Don José Navarro om Havana Club 3 Años.

Säljstart på Systembolaget: 24 mars 2010
Art nr: 526
Pris: 239 kr
Alkoholhalt: 40%

Den 27 oktober 1492 siktar Christopher Columbus Kubas kust, han hänförs av dess skönhet och mystik. Med sig har Columbus sockerrör från Asien som han planterar i Kubas välmående jordmån. Det visar sig att mikroklimatet på Kuba är perfekt för odling av sockerrör och produktionen ökar kraftigt under århundradena. Kubanerna lär sig snabbt att man kan använda sockerrören till att göra alkohol och 1878 slås dörrarna upp till Havana Clubs destilleri. Resten är en romhistoria utan dess like…

För mer information:

PR-Manager

Tel 08 744 73 70
Mobil 0733 16 82 90
E-post helene.thideman@pernod-ricard-sweden.com
Webb www.pernod-ricard-sweden.com, www.provaguiden.se

Pernod Ricard skapades 1975 genom en sammanslagning av de ledande franska anisproducenterna (Pernod och Ricard). Pernod Ricard finns representerade i de flesta länder och är ”co-leader” inom vin- och spritbranschen globalt.

Pernod Ricard Swedens verksamhet på marknaden sker med omsorg för våra konsumenter och präglas av ett genuint socialt engagemang. Företaget främjar ansvarsfullt drickande och är medlem i European Forum for Responsible Drinking (EFRD).