Ballantine’s 12 yo – i Systembolagets ordinarie sortiment från 24 mars 2010

Ballantine’s 12 yo – i Systembolagets ordinarie sortiment från 24 mars 2010

BALLANTINE’S 12 YO I SYSTEMBOLAGETS ORDINARIE SORTIMENT

Ballantine’s, världens näst största producent av lagrad Blended Scotch whisky, har fått sin tolvårigt lagrade whisky invald i ordinarie sortiment genom Systembolagets konsumentpanel. Ballantine’s 12 yo är en nyhet på Systembolaget från 24 mars men introducerades redan 1964. Den tolvåriga whiskyn är en av fem produkter i Ballantine’s utbud vid sidan av Finest, 17 yo, 21 yo och 30 Y yo som ser till att tillgodose önskemålen från dagens allt mer krävande whiskykonsumenter.

- Vi är väldigt glada att Balletine's 12 yo nu kommer finnas tillgänglig som nyhet i det ordinarie sortimentet på Systembolaget. Ännu gladare är vi att det är just genom konsumentpanelens val den finns där. Svenska konsumenter visar ett stort intresse och kunnande när det gäller whisky idag, och den starka whiskytrend som vi sett de senaste åren ser verkligen ut att hålla i sig, säger Helena Stenlund, Brand Manager på Pernod Ricard.

Ballantine’s 12 yo är klart honungsgul i färgen och har en tilltalande doft som är torr, lite kryddig och med en stor komplexitet. Honungstonerna är påtagliga i smaken och är återkommande i både smak- och eftersmaken. En krämig ek ger en fin kropp med balans och harmoni. Sandy Haslop, nuvarande Master Blender på Ballantine's, har omsorgsfullt valt ut över 40 speciellt handplockade fat, vart och ett lagrat i minst 12 år, till Ballantine’s 12 yo. De olika faten krävs för att få fram den unika karaktär och komplexa smak som kännetecknar whiskyn. Varje whiskydistrikt ger sitt bidrag till den färdiga produkten. Sandy Haslop är Ballentine's femte Master Blender i ordningen sedan George Ballantine, och är därmed en av väldigt få som känner till det ytterst hemliga receptet som ger Ballantine’s whisky.

Hur du väljer att dricka din whisky är en smaksak, du väljer själv om du önskar vatten eller ej, vill dricka den med is eller inte. Ett par droppar vatten frigör smak- och doftämnen medan det kalla i isen dämpar smak och doft. Pröva dig fram till just din smak, berättar Helena Stenlund.

Den klassiska design som utmärker Ballantine’s har uppdaterats och särskiljer 12 yo samtidigt som många tydliga drag fått vara kvar. Vapnet som finns på varje flaska Ballantine's visar flaggan och fyra väsentliga delar av Skottland som har med produktionen av whisky att göra, fyra hörn av Skottland - Speyside, Highland, Islay och Lowland.

Säljstart på Systembolaget: 24 mars 2010
Art nr: 461
Pris: 349 kr
Alkoholhalt: 40%

Ballantine’s whisky kan spåras tillbaka till ända till 1827, då  lantbrukarsonen George Ballantine startade en liten lanthandel i Edinbourgh. Här började han saluföra ett litet utbud av whisky. 1865 överlämnade han rörelsen till sin äldsta son Archibald, medan han själv öppnade en större butik i Glasgow. I denna butik började George koncentrera sitt utbud till vin och sprit samt även catering i mindre skala, bland annat till det Brittiska Kungahuset. Han skapade även en egen blend whisky som han fortlöpande förfinade och utvecklade.

George Ballantine’s whisky blev snabbt uppskattad och den andra sonen involverades för att hjälpa till med den ökande efterfrågan. Redan inom några år hade de redan börjat exportera Ballantine’s whisky och i dag exporteras miljontals flaskor av George Ballantine’s whisky till över 150 länder.

Varje sekund öppnas två nya flaskor någonstans i världen!

För mer information:

PR-Manager

Tel 08 744 73 70
Mobil 0733 16 82 90
E-post helene.thideman@pernod-ricard-sweden.com
Webb www.pernod-ricard-sweden.com, www.provaguiden.se

___________________________________________________

Pernod Ricard skapades 1975 genom en sammanslagning av de ledande franska anisproducenterna (Pernod och Ricard). Pernod Ricard finns representerade i de flesta länder och är ”co-leader” inom vin- och spritbranschen globalt.

Pernod Ricard Swedens verksamhet på marknaden sker med omsorg för våra konsumenter och präglas av ett genuint socialt engagemang. Företaget främjar ansvarsfullt drickande och är medlem i European Forum for Responsible Drinking (EFRD).