ABSOLUT Invite 2011 – Norra Europas bästa bartender koras

ABSOLUT Invite 2011 – Norra Europas bästa bartender koras

Under gårdagskvällen avgjordes det vilka fyra svenska bartenders som går vidare från den svenska delfinalen i ABSOLUT Invite – bartendertävlingen där sju nordiska och baltiska länder gör upp om vem som har den vassaste bartendern. Många nya innovativa drinkar skapades under kvällen och det var en hård match. Segrade gjorde Mathin Lundgren och en av de nya drinkarna han skapade och som bidrog till hans vinst var The Infinite Cocktail. Mathin arbetar i dagsläget på Kåken/1900 och fick högst poäng av 14 andra utvalda deltagare.

Finalen går av stapeln på Atelier – ”brand home” för ABSOLUT i Stockholm, den 5 februari 2011.

ABSOLUT Invite är ett helt nytt initiativ där norra Europas bästa bartenders tävlar om den prestigefulla utmärkelsen Bästa Bartender i ABSOLUT Invite 2011. Upplägget för tävlingen är helt nytt där deltagarnas kunskap, kreativitet och sensoriska färdighet testas i tre moment. De bartenders som tävlar är personligt utvalda och några av de bästa i branschen och tävlingskonceptet är framtaget för att sätta alla kunskaper som krävs på prov. Prestationerna i de olika delmomenten inspekteras av en mycket välrenommerad jury under några intensiva timmar då allt ställs på sin spets.

Delmomenten i tävlingen

Sensorik: I detta moment kommer deltagarnas lukt- och smaksinnen att testas. Detta för att se hur de arbetar med smakkombinationer och konsten att balansera olika ingredienser i sina drinkar.

Kunskap: I kunskapsmomentet kommer deltagarnas få svara på frågor om klassiska drinkrecept, sprithistoria och annan drinkkunskap som ger en bättre förståelse och bas för att kunna vara kreativ i sitt yrke.

Kreativ mixning: Här kommer mixandet av klassiska drinkar att testas men även nya drinkar skapas med olika förutsättningar - förhoppningsvis framtidens klassiker!

­– Vi är väldigt ödmjuka inför det startfält som igår visade upp en imponerande kunskap inom de olika tävlingsmomenten. Vi visste när vi handplockade de tävlanden att de skulle vara bra men det var extra roligt att se att kreativiteten var så pass hög, vilket resulterade i en rad nya spännande drinkar. Det som känns roligt med ABSOLUT Invite är även att de olika tävlingsmomenten är innovativa och baserade på kriterier vi tycker krävs för att vara en bartender i toppklass. Nu ser vi fram emot finalen där juryn verkligen kommer att få en utmaning i att utse norra Europas bästa bartender, säger Anne Palmqvist kategorichef på ABSOLUT Sverige.

Förutom Mathin har även Mohamad Richouni från Kåken, Mikael Karlsson från Little Quarter, Rhys Vickery från Pontus, gått vidare till finalen.

En internationellt namnkunnig och erkänd jury med bred kompetens.

De fyra jurymedlemmar som kommer att avgöra vilken som blir norra Europas bästa bartender är:

Tony Conigliaro – Är en engelsk bartender och en pionjär inom molekyllära och mixning av cocktails. Han har arbetat på Isola, Lonsdale och prisbelönta Roka i London, och har nu öppnat eget, där han har ett labb på övervåningen och bar på nedervåningen. Han kallas även ”Bradsells skyddsling” och är ett affischnamn inom bartenderyrket och har fått en mängd prestigefulla priser.

Niklas Ekstedt - Började sin resa i den gastronomiska världen på Åre Restaurangskola. Har arbetat på legendariska restauranger som Charlie Trotter i Chicago och Ducasse i Monaco. Tillbaka i Sverige öppnade han restaurangen NIKLAS i Helsingborg för att senare slå upp portarna till restaurang 1900 i Stockholm. Niklas är även känd från SVT:s Niklas mat.

Andreas Näslund – Har arbetat både på Riche och nattklubben Heaven. Tillsammans med en partner skapade han 2001 vad som skulle komma att bli en mycket inflytelserik bar i Stockholm, Brasserie Godot. Därefter blev han headhuntad till restaurang Kungsholmen där han fördjupat sina kunskaper och även vid sidan av startat konsultföretaget Purfict.

Michel Jamais – Är utbildad kock och har arbetat som kökschef, restaurangchef och sommelier medan han tillgodogjort sig kunskaper om både mat, dryck, gästrelationer, kvalitetsgranskning och restaurangkultur. Michel är medlem i Svenska Sommelierföreningen och en välrenommerad konsult, utbildare och skribent med många tunga uppdragsgivare inom dryckes- och restaurangbranscherna i Sverige såväl som utomlands. Michel Jamais har även belönats med Sune Carlquists Stipendium för sina betydande insatser att sprida kunskap och inspiration inom den svenska restaurangnäringen. Han har även fått Vinakademiens Stipendium för sina insatser inom den svenska vinkulturen.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Anne Palmqvist, Category Manager White Spirits
anne.palmqvist@pernod-ricard-sweden.com

Sara Sundelius
Jung Relations
sara.sundelius@jungrelations.com

Pernod Ricard skapades 1975 genom en sammanslagning av de ledande franska anisproducenterna (Pernod och Ricard). Pernod Ricard finns representerade i de flesta länder och är ”co-leader” inom vin- och spritbranschen globalt.

Pernod Ricard Swedens verksamhet på marknaden sker med omsorg för våra konsumenter och präglas av ett genuint socialt engagemang. Företaget främjar ansvarsfullt drickande och är medlem i European Forum for Responsible Drinking (EFRD).