Vinnare kritiserar upphandlingar.

Lärarförmedlarna som under året vunnit ett antal stora upphandlingar, senast i Stockholm och Sollentuna, tycker att kvaliteten ofta blir lidande. Så här säger företagets VD, Patricia Kimondo.
– Självklart är vi glada och stolta över att vinna. Men samtidigt önskar jag att kommunerna tittade mer på vilken kvalitet barnen och ungdomarna får, än på prislappen.

Det hör inte till vanligheterna att företag som vinner offentliga upphandlingar kritiserar upphandlingssystemet. Och Lärarförmedlarna är mycket framgångsrika inom offentlig upphandling.

Flera stora upphandlingar vunna i år.
Nyligen vann Lärarförmedlarna ett ramavtal med Stockholms stad och Sollentuna kommun. Tidigare i år vann de en upphandling som omfattade Botkyrka, Haninge, Huddinge, Nacka, Nykvarn, Nynäshamn, Salem, Södertälje, Tyresö och Värmdö.
– Anledningen till att vi säger det här är helt enkelt att vi är engagerade i skolan och dess framtid, säger Patricia Kimondo. Vi vill leva upp till de höga och berättigade krav som ställs på oss av såväl skolledning och lärare som elever och föräldrar.

Inköparna måste uppvärdera kvaliteten.
Lärarförmedlarna startade 1999 med en mycket tydlig affärsidé; att vara ett bemannings- och rekryteringsföretag helt inriktat på skola och förskola.
– Min förhoppning är att dagens debatt om skolan ska leda till att inköparna i kommunerna i framtiden tittar mindre på kostnader och istället vågar sätta kvaliteten i centrum när man ska köpa tjänster till skolan. Risken är annars att skolan inte lever upp till dagens kvalitetskrav, avslutar Patricia Kimondo.

För mer information, kontakta VD Patricia Kimondo. Mobil: 070-745 10 08 Telefon: 08-545 650 77. Fax: 08-545 650 78. patricia.kimondo@lararformedlarna.se. www.lararformedlarna.se. Box 24188, 104 51 Stockholm. Besök: Linnégatan 89.

• offentlig upphandling

• Botkyrka

Patricia Olby Kimondo

VD och grundare People Productions 0707451008

Pionjär inom lärarbemanning blir Maud Olofssons ambassadör

För snart tio år sedan startade Patricia Kimondo Lärarförmedlarna det första bemanningsföretaget för lärare i Sverige. Nu utnämns hon som en av Näringsministerns 500 ambassadörer för kvinnors företagande. – Resan som företagare har varit lång och krokig. Jag var pionjär på en helt ny marknad. Men det är så otroligt roligt att driva företag. Nu vill jag inspirera andra och visa att allt är möjligt.

Svensk småbarnsmamma i Italienska RAI om jämställdhet i Sverige

Svenska kvinnor är bäst i Europa på att både arbeta och föda barn. I Italien är siffrorna bland de lägsta i Europa. Nyligen sände Italienska TV-bolaget RAI ett reportage om Lärarförmedlarna och VD Patricia Kimondos tillvaro som entreprenör och småbarnsmamma i Sverige. RAI var på besök hos Lärarförmedlarna strax före jul, för att ta reda på hur svenska kvinnor får tillvaron i vardagen att gå ihop.