Pionjär inom lärarbemanning blir Maud Olofssons ambassadör

För snart tio år sedan startade Patricia Olby Kimondo, då 29 år gammal, Lärarförmedlarna, det första bemanningsföretaget för lärare i Sverige. I veckan utnämns hon som en av Näringsminister Maud Olofssons 500 ambassadörer för kvinnors företagande.
– Resan som företagare och entreprenör har tidvis varit både lång och krokig. I flera år fick jag både städa, koka kaffe, förhandla med kunder och anställa personal. Dessutom var jag var pionjär på en helt ny marknad. Men tron på att det mitt företag gör spelar roll har hjälpt mig att hålla fokus. Och framförallt är det så otroligt roligt att driva företag. Nu vill jag inspirera andra och visa att allt är möjligt.

Efter att ha jobbat med rekrytering i näringslivet några år såg Patricia Kimondo möjligheterna att jobba med samma principer för lärare och i skolan.

-I min familj fanns flera lärare och pedagoger och vi diskuterade ofta kring vad som skulle kunna fungera annorlunda när det handlar om att matcha lärare och pedagoger med rätt jobb. Skolan och skolledningarna har ju fått allt större ansvar de senaste 10 åren. Samtidigt har skolan blivit konkurrensutsatt vilket medför ett nytt behov av att kommunicera med både elever, föräldrar och anställda. Flera undersökningar idag visar dessutom på hur viktig den enskilde läraren är för elevens framgång. Det har alltså blivit strategiskt viktigt för skolan att ha rätt person på rätt plats – oavsett om uppdraget varar en eftermiddag, några veckor eller avser rekrytering till fast tjänst.

- I dag är Lärarförmedlarna etablerade och kunderna trycker att det är både praktiskt och tryggt att anlita proffs när det handlar om att hitta rätt medarbetare. Men vardagen som företagare har inte varit en dans på rosor.

- Jag gick från en lovande karriär som tjänsteman inom HR på ett storbolag, till att förverkliga en idé som verkade spännande berättar Patricia Kimondo. Jag var ganska ung och naiv och visste nog inte riktigt vad jag gjorde. Eller vilket ansvar jag tog på mig. Tack och lov. För när man väl har satt i gång är det bara att köra. Och faktum är att det mesta löser sig. Men det gäller att jobba på och inte sitta handfallen. Man måste vara öppen och ta vara på de möjligheter som bjuds. Jag har alltid förundrats över hur många som vill hjälpa till när man behöver. Människor som kan saker och är beredda att dela med sig.

- Nu vill jag ge tillbaka genom att dela med mig av min kunskap och inspirera andra att våga ta steget. Det finns massor av idéer hemma i byrålådorna men jag tror att tjejer kan behöva en stor spark i baken och en liten hand att hålla sig i på vägen upp. Sen kan man stå på egna ben.

- Jag har också upplevt att det finns skillnader i mäns och kvinnors sätt att göra business. Tjejer är enligt min upfattning generellt mer relationsorienterade medan killar agerar mer i sak. Det tror jag kommer att jämnas ut i en växande tjänstesektor.

Patricia säger vidare att hon önskar att hon själv hade haft fler kvinnliga förebilder att hämta energi från. Förebilder som kan vara konkreta exempel och visa att det visst går att kombinera företagande med familj och barn. För hon menar att det är främst företagande kvinnor (och inte i samma utsträckning förtagande män) som ansvarar få i hop livspusslet där hemma.

- Idag driver jag och min man företaget tillsammans vilket har varit helt avgörande för att underlätta vardagen. Dessutom svetsar företaget samman familjen. Men omgivningen var ganska tveksam när vi berättade om våra planer. Visst fanns de som tyckte att vi gjorde helt rätt, men det var många som skakade på huvudet.

- Jag menar att många av svårigheterna med att vara företagare handlar om just om brister i attityder och inställning från omgivningen, myndigheter och allmänheten. Men den stora fördelen är ju att dessa går att påverka avslutar Patricia Kimondo.

Läs mer på http://www.nutek.se/sb/d/198/a/7287/

Patricia Kimondo
VD, Lärarförmedlarna
__________________________
Besök: Linnégatan 89
Post: Box 214 88, 104 51 Stockholm

Fax: 08- 545 650 78
Mob: 070-745 10 08

E-post: patricia.kimondo@lararformedlarna.se, info@lararformedlarna.se
Webb: www.lararformedlarna.se
Blogg: www.lararformedlarna.blogspot.com

Lärarförmedlarna rekryterar och hyr ut personal till världens viktigaste jobb - i förskola, skola och utbildningssektor. Sedan 1999 har vi hjälpt våra kunder att hitta rätt person till rätt uppdrag. Oavsett om behovet varar en eftermiddag, flera månader eller ett läsår. Under 2008 kommer ca 300 personer att arbeta hos oss. Vi erbjuder även företag och deras anställda hjälp med barnpassning. Lärarförmedlarna är ett auktoriserat bemanningsföretag.

• maud olofsson

Patricia Olby Kimondo