Mångfald i det lilla ger stor effekt

Att bemanningsföretagen jobbar effektivt med matchning på arbetsmarknaden är ingen nyhet. Men att vi även verkar för mångfald på arbetsmarknaden är kanske inte känt för alla."I vårt företag är det tydligt att det är kompetens som gäller. Våra kunder är bara intresserade av att rätt person med rätt kunskaper och färdigheter jobbar ute på förskolorna och skolorna. Allt annat är oviktigt; som var personen är född, vilket deras modersmål är, vilken religion de bekänner sig till eller vem de lever ihop med" - säger Sarah Sturesson, personalansvarig på Lärarförmedlarna. Däremot kan det förstås vara en fördel i jobbet, att kunna ett särskilt språk eller känna en viss kultur.

"Vi vill att våra vikarier ska kunna spegla det samhälle vi lever i" - säger Patricia Kimondo, VD på Lärarförmedlarna. "Det är särskilt viktigt för dem som jobbar med barn och ungdomar i förskola och skola. De blir ju förebilder som gör avtryck för lång tid framöver. Därför är vi stolta över att konstatera att vi bara under våren 2009 hade medarbetare från hela 37 nationaliteter världen över, bland totalt ca 250 anställda på Lärarförmedlarna. Inte illa för ett litet företag som vårt".

För mer information;

Patricia Kimondo, VD Lärarförmedlarna. Mobil: 070-745 10 08 Telefon: 08-545 650 77. Fax: 08-545 650 78. patricia.kimondo@lararformedlarna.se. www.lararformedlarna.se Box 24188, 104 51 Stockholm. Besök: Linnégatan 89

• mångfald
  • bemanningsföretag