Lärarförmedlarna och SVT: s Klass 9 A

Patricia Kimondo, VD Lärarförmedlarna

Lärarförmedlarna och SVT: s Klass 9 A

I dagarna har SVT: s nya dokumentärserie om den svenska skolan, Klass 9 A, premiär. Lärarförmedlarna, rekryterings- och bemanningsföretaget för lärare och pedagoger har varit med på ett hörn. En av lärarna i serien, specialpedagogen Gunilla Hammar Säfström har tidigare ingått i Lärarförmedlarnas nätverk och blev på så sätt aktuell för SVT: s satsning.

- Gunilla är en erfaren och kunnig lärare men framförallt utstrålar hon engagemang och järnvilja. När hon jobbade hos oss var hon nyss hemkommen efter att ha bott utomlands i många år. Det mest slående med Gunilla var nog hennes obotliga tro på eleverna och skolan – att allt går om man bara får rätt förutsättningar. Det säger Patricia Kimondo, VD på Lärarförmedlarna.

- Just den här inställningen och de ovan nämnda personliga egenskaper Gunilla visade är helt avgörande när vi på Lärarförmedlarna anställer medarbetare. Oavsett om uppdraget varar en eftermiddag – eller som i det här fallet fall terminslånga förordnanden, så anser både vi och de flesta rektorer, lärare, elever och föräldrar, att det spelar det stor roll hur man ser på sitt uppdrag. När man arbetar i skolan är man ju framförallt en förebild för barn och ungdomar. För mig var det därför självklart att rekommendera Gunilla till projektet när vi fick frågan från Strix Television.

- Men kraven från Strix var högt ställda. Bara de allra bästa och mest meriterade lärarna fick komma i fråga för urvalet. En annorlunda och intressant vinkel som kändes värd att stötta.

- Det ska bli intressant att följa Gunilla och hennes kollegor under seriens gång. Vi är förstås nyfikna på hur det gick för eleverna i klass 9 A.

För ytterligare information kontakta:

Patricia Kimondo VD, Lärarförmedlarna

Tfn: 08-545 650 77 Mobil: 070-745 10 08
E-post: patricia.kimondo@lararformedlarna.se
Hemsida: www.lararformedlarna.se
Blogg: www.lararformedlarna.blogspot.com

Lärarförmedlarna rekryterar och hyr ut personal till världens viktigaste jobb - i förskola, skola och utbildningssektor. Sedan 1999 har vi hjälpt våra kunder att hitta rätt person till rätt uppdrag. Oavsett om behovet varar en eftermiddag, flera månader eller ett läsår. Under 2008 kommer ca 300 personer att arbeta hos oss. Vi erbjuder även företag och deras anställda hjälp med barnpassning. Lärarförmedlarna är ett auktoriserat bemanningsföretag.