Svensk småbarnsmamma i Italienska RAI om jämställdhet i Sverige

Patricia Kimondo, VD Lärarförmedlarna Svensk småbarnsmamma i Italienska RAI om jämställdhet i Sverige. Svenska kvinnor är bäst i Europa på att både arbeta och föda barn. I Italien är siffrorna bland de lägsta i Europa. Den 30 december sände därför det Italienska TV-bolaget RAI ett reportage om Patricia Kimondo, VD på Lärarförmedlarna, och hennes tillvaro som entreprenör, kvinna och småbarnsmamma i Sverige. Programmet Boungiorno Europa har sänts i Italien varje söndag, i över 15 år. TV-bolaget var på besök hos Lärarförmedlarna strax före jul och för att ta reda på hur svenska kvinnor till skillnad från sina Italienska medsystrar - får tillvaron i vardagen att gå ihop. - De Italienska reportrarna ville ta reda på hur det kommer sig att vi svenska kvinnor är bäst i Europa när det gäller att både arbeta och föda barn. De följde mig under en hel dag på jobbet och med familjen berättar Lärarförmedlarnas VD, Patricia Kimondo. - Det var nyttigt att reflektera över. Jag tror att många – inklusive mig själv- har lätt att ta våra svenska sociala förmåner som föräldraledighet och föräldrapeng för givet. Att vi har bra och billiga förskolor att lämna våra barn till, är naturligtvis också en viktig faktor som man kanske inte alltid reflekterar över. Fast mest intresserade var de av min och min mans jämställda relation. Att han som pappa tar lika mycket ansvar som jag gör som mamma, dvs. tvättar, handlar och leker med barnen fascinerade dem mycket. - Det här tolkar jag som att det är otroligt viktigt att fortsätta att jobba för jämställda förutsättningar i familjen, fortsätter VD Patricia Kimondo. Hur man sen löser frågan måste förstås diskuteras. I vår familj har flexibilitet varit ett nyckelord, att vi själva fått bestämma och hur vi ska lösa vardagen. Eftersom vi också driver företag tillsammans, har just möjligheten till kreativa lösningar varit helt avgörande, såväl för familjen som för företaget. Det kan t ex handla om att den som bäst behöver jobba får göra det. Se inslaget här: http://www.rai.tv/mpplaymedia/0,,News^0^48690,00.html För ytterligare information kontakta: Patricia Kimondo VD, Lärarförmedlarna Tfn: 08-545 650 77 Mobil: 070-745 10 08 E-post: patricia.kimondo@lararformedlarna.se Hemsida: www.lararformedlarna.se Blogg: www.lararformedlarna.blogspot.com Lärarförmedlarna rekryterar och hyr ut personal till världens viktigaste jobb - i förskola, skola och utbildningssektor. Sedan 1999 har vi hjälpt våra kunder att hitta rätt person till rätt uppdrag. Oavsett om behovet varar en eftermiddag, flera månader eller ett läsår. Under 2008 kommer ca 300 personer att arbeta hos oss. Vi erbjuder även företag och deras anställda hjälp med barnpassning. Lärarförmedlarna är ett auktoriserat bemanningsföretag.