En händelserik sommar i Grythyttan

En händelserik sommar i Grythyttan

Saxhytte Gård den 24 juli 2015

Kära läsare, det är en händelserik sommar här i Grythyttan. Förra veckan avslutades inspelningarna av årets Sommar med Ernst. Det har renoverats och lagats mat på Nymansgården ute på Björskogsnäs i flera månader, igår sändes avsnitt 5 av 8. Du kan titta på programmet i efterhand på TV4 Play.

I avsnitt 5 möter man bland annat konstnären Gerd Göran i Sångshyttan och Ernst Kirchsteiger får med sig en vacker oljemålning från henne. Det är dubbelt roligt för mig att se. Dels är Gerd en god granne och en unik nästan 100 år gammal konstnär, dels har jag själv en väldigt fin olja målad av Gerd Göran som jag fick i hedersgåva av Hällefors Kommun 2012.

Håll utkik i kommande avsnitt också, torsdagar kl 20.00. Vår vackra bygd, dess kultur och traditioner visas på ett vis som bara Ernst kan åstadkomma.

På bilden ovan syns Henrik von Kern som är inslagsproducent från OTW, Ernst Kirchsteiger som blivit hela Sveriges livsstilskonstnär, min far Stefan Agorelius samt Lars-Erik Saxholm som är en av våra goda grannar. I bakgrunden syns de vackra Grävlingkullarna speglade i sjön Torrvarpen.