VINNOVAs generaldirektör, Charlotte Brogren besöker Peak Innovation, Östersund

VINNOVAs generaldirektör, Charlotte Brogren besöker Peak Innovation, Östersund

PRESSMEDDELANDE OCH PRESSINBJUDAN

Tisdagen den 7 december besöker VINNOVAs generaldirektör Charlotte Brogren Peak Innovation i Östersund för att på plats följa initiativets utveckling och verksamhet.

Generaldirektören Charlotte Brogren kommer under sitt besök att träffa representanter från Peak Innovation, göra ett studiebesök på Nationellt Vintersportcentrum samt delta på Peak Innovations styrelsemöte.

- Jag tycker att det är jätteroligt att få besöka Peak Innovation som har gjort en smart satsning som utgår från regionens styrka inom vintersport, turism och friluftsliv. Det är givetvis viktigt att det tas fram nya innovativa tjänster och produkter genom kunddriven utveckling inom ett starkt, svenskt profilområde, säger Charlotte Brogren, generaldirektör på VINNOVA.

VINNOVA är Sveriges innovationsmyndighet och har som mål att öka konkurrenskraften hos forskare och företag i Sverige.

- Turism-, sport - och friluftslivsnäringen växer internationellt och är på väg att bli en basnäring i Sverige, vilket den redan är här i Jämtland. Vi har fantastiska förutsättningar för att utveckla tjänster inom dessa områden och bidra till att det blir motorn för hållbar tillväxt i vår region. Intresset för tjänsteinnovationer är stort även i övriga landet och det är en av anledningarna till att vi nu får välkomna Charlotte Brogren, säger Lasse Lindqvist, vd för Peak Innovation.

Peak Innovation är en av tolv ledande tillväxtmiljöer i landet som finansieras genom VINNOVASs program VINNVÄXT i tio år. Peak Innovations vision är att ”År 2016 är regionen den europeiskt ledande miljön för forskning och affärsutveckling inom turism, sport och friluftsliv.”

Charlotte Brogren ämnar besöka samtliga tillväxtmiljöer.

Välkomna att möta Charlotte Brogren:

Tid: Tisdag den 7 december, kl.11.30
Plats: Nationellt Vintersportcentrum,  Hus D, Campus, Mittuniversitetet

Janna Thalén, informationsansvarig, janna.thalen@peakinnovation.se, 0708-66 01 99
Lasse Lindqvist, vd, lasse.lindqvist@peakinnovation.se, 070-636 2007

Regioner

Satsningen Peak Innovation stimulerar affärsutveckling och forskning inom och mellan områdena turism, sport och friluftsliv, www.peakinnovation.se. Peak Innovation ingår i VINNOVAS program VINNVÄXT inom vilket tolv ledande tillväxtmiljöer finansieras.