Nya miljoner till Marsblade

Nya miljoner till Marsblade

Det Östersundsbaserade innovationsföretaget Marsblade har säkrat fem nya miljoner i finansiering. Pengarna ska bland annat användas till i lanseringen av bolagets första produkt, den revolutionerande inline-skridskon för hockeyspelares sommarträning.

Produkten som redan används av flera NHL-stjärnor och ett antal elitserielag skall våren 2013 lanseras till en bredare publik. Tillsammans med några av världens bästa skridskocoacher, däribland bröderna Sedins tränare Mats Emanuelsson, besöker Marsblade i vår hockeygymnasier och hockeyskolor för att berätta mer om produktens positiva effekter på sommarträningen.

Pengarna, som kommer från en grupp privata investerare i kombination med Saminvest, Tillväxtkassan i Trångsviken och Länsstyrelsen, ska dessutom användas till vidare produktutveckling av den is-skridskon baserad på samma patenterade teknik (Flow Motion Technology). Is-skridskon, som är på prototyp-stadiet, testas för närvarande med med mycket goda resultat av bl.a landslagsmeriterade spelare. "Vi är övertygade om att tekniken kommer att betyda lika mycket för skridskoindustrin som carvingskidan för skidindustrin" säger Per Mårs som utvecklat skenan.

Marknaden för Marsblades produkter och teknik är enormt stor globalt och lanseringen i Sverige ett första steg i att bygga ett varumärke och verifiera en teknik som på sikt kan nå väldigt stora volymer. "Vi pratar bl.a med ett flertal nordamerikanska aktörer som visat intresse för en lansering i Kanada och USA nästa år", säger Hans Victor, VD på Marsblade.

För mer information:
Hans Victor, hansvictor@marsblade.com, 070-232 91 92
Per Mårs, per@marsblade.com, 070-328 88 35

Satsningen Peak Innovation stimulerar forskning och affärsutveckling inom och mellan områdena turism, sport och friluftsliv, www.peakinnovation.se. Peak Innovation ingår i VINNOVAS program VINNVÄXT inom vilket elva ledande tillväxtmiljöer finansieras.