Sammanfattande omdöme om företagsklimatet i Partille och Sverige från 2012 till 2022 i Svenskt Näringslivs attitydmätning om företagsklimatet i landets kommuner.

Partille – en av kommunerna med bäst service till företagen

Partille är fortsatt bland de tre kommuner med bäst företagsklimat i Göteborgsregionen sett till resultatet i Svenskt Näringslivs attitydundersökning om företagsklimatet 2022. Med betyget 3,8 i företagens sammanfattande omdöme, placerar sig Partille kommun på tredje plats i regionen tätt efter Öckerö kommun (4,0) och Härryda kommun (3,9).

Företagarna ger Partille kommun det högsta betyget någonsin för service och bemötande (3,76) i årets attitydundersökning.

– Partille ska vara en av de kommuner som har bäst service till företagen, säger näringslivsansvarig Marieke Wolter. Årets fina resultat, både i Svenskt Näringslivs undersökning och Sveriges Kommuner och Regioners Insiktsmätning, med höga betyg för service, bemötande och rådgivning, tillstånd och tillsyn och förståelse för företagens villkor, är välförtjänt och styrker oss i det fortsatta arbetet.

Ökad trygghet viktig fråga för företagen

Något som Partille fått sämre resultat i årets attitydundersökning är företagens upplevelse av brottslighet och otrygghet och hur det påverkar företagens tillväxt- och utvecklingsmöjligheter. Partilleföretagarna upplever större påverkan än företagare i landet som helhet.

– Detta bekräftar tyvärr vår bild av situationen och är en anledning till vår pågående kraftsamling kring brottslighet och otrygghet i samverkan med näringslivet i Partille för att skapa så goda förutsättningar som möjligt för våra företagare, säger Marith Hesse (M), kommunstyrelsens ordförande.

– Därför inkluderar vi näringslivet i vårt medborgarlöfte från i år. Under hösten genomför vi också en trygghetsundersökning riktad till företag – så att vi kan göra rätt insatser på rätt platser. Den 23 november planerar vi dessutom för ett stort trygghets- och säkerhetsmöte då resultatet av undersökningen presenteras och vi tillsammans med företagen hittar vägar för samverkan.

Frågan om minskad brottslighet och ökad trygghet är viktigt för företagen i hela Göteborgsregionen (GR) och det som lyfts fram som den viktigaste frågan att arbeta med i Svenskt Näringslivs attitydundersökning 2022. 23 procent av företagen i GR, eller var fjärde företag, anser att deras möjligheter att bedriva företag påverkas av brottslighet och otrygghet. Och 42 procent av företagen i GR vill att frågan prioriteras av kommunerna.

– För ett varaktigt bra företagsklimat och hög service till företagen får vi aldrig luta oss tillbaka, utan måste jobba med de frågor som berör våra företagare, säger Marieke Wolter.

FAKTA: Svenskt näringslivs enkät 2022

Svenskt näringslivs enkät skickas årligen till cirka 72000 företag. I undersökningen 2022 har 32000 svar kommit in vilket ger en svarsfrekvens på 47 procent (när returnerade enkäter räknats bort). Enkäten 2022 skickades till 200 Partilleföretagare. 75 svar har inkommit, vilket ger en svarsfrekvens på 39 procent (när returnerade enkäter räknats bort).

Företag som är aktuella för enkätundersökningen är privata företag med huvudkontor i den aktuella kommunen. Arbetsställen med fler än 25 anställda, men som inte har sitt huvudkontor i kommunen är också med i urvalet. De företag som saknar anställda är aktuella för enkätundersökningen om de har en årsomsättning på minst 300000 kronor.

Enkätresultatet utgör två tredjedelar (2/3) av den kommunranking som Svenskt Näringsliv presenterar varje år. Den sista tredjedelen (1/3) bygger på statistik från SCB och UC AB. Vilken placering i Svenskt Näringslivs ranking av landets 290 kommuner som Partille hamnar på 2022 presenteras den 28 september.

Länk

Mer om enkätresultatet 2022 på Foretagsklimat.se.

Bedömningsskala från 1-6

Frågorna i enkäten utgår från hur företagen upplever företagsklimatet i den kommun där de är verksamma. Fletalet frågor besvaras utifrån en sexgradig skala där 1 = dåligt 4 = bra och 6 = utmärkt.

Rikssnittet för företagens sammanfattande omdöme om företagsklimatet i Sveriges kommuner är 3,43. Samma snitt gäller för Göteborgsregionens 13 kommuner (3,43) och för Västra Götalands län 49 kommuner (3,47).

BETYG: Göteborgsregionen

1. Öckerö 4