Icebugs ägare David Ekelund och Tom Nilsson. Bild: Icebug AB.

Årets företagare i Partille 2023 har kunderna i ett stadigt grepp

Årets företagare 2023 har gjort fotavtryck med sina produkter långt utanför Partille. Utmärkelsen går till skotillverkaren Icebug AB och dess ägare David Ekelund och Tom Nilsson. Stort grattis önskar Företagarna Partille och Partille kommun.

Årets Företagare utses årligen ut av Företagarna i Partille i samarbete med Partille kommun, för att uppmärksamma framför allt mindre och medelstora företag och dess insatser. Årets utmärkelse delades ut på Företagarna Partilles årsmöte den 7 mars. Icebug AB och dess ägare David Ekelund och Tom Nilsson får utmärkelsen Årets företagare i Partille 2023 med följande motivering:

”När företaget startade 2001 så trodde ingen på dem men de räddades av ”wow-faktorn”.

De har ett stadigt grepp i naturen och om sina kunder. Hur många lårbenshalsar de räddat från frakturer har vi inte räknat men en sak är säker, med deras produkter vågar man sig ut i alla underlag, gammal som ung.

Deras drivkrafter är hållbarhet, resursanvändning och lång livslängd. Framgångsfaktorn är ett faktum som vi ser i den imponerande utvecklingen sedan start. Årets företagare 2023 bidrar med så mycket mer än bara fantastiska siffror. Engagemanget för klimat, miljö gör dem till en förebild i branschen och sätter avtryck hela vägen till Vietnam.”

Wow-faktorn

Icebugs mål är att göra skor med världens bästa grepp och göra det enklare för alla att komma ut i naturen.

Det är häri som själva ”wow-faktorn” ligger – känslan när skokunderna upplever grepp där de vanligtvis förväntar sig halka – och som Icebug själva menar är deras största tillgång och gjort att företaget kunnat etablera greppskor som en ny produktkategori.

Hållbart företagande

Icebug vill också höja ribban för hållbarhet i branschen. Genom att tillverka skor som håller över lång tid och välja material med omsorg om miljön, bidrar företaget till minskade klimatutsläpp – vilket också visat sig vara en vinnande faktor och bidrar till Icebugs goda rykte.

Företaget månar även om sina medarbetares välmående både lokalt i Jonsered och i fabrikerna i Vietnamn och Kina där tillverkningen sker. Icebug är medlem i Fair Wear Foundation – en internationell organisation med fokus på säkra och värdiga arbetsvillkor och rättvist avlönat arbete.

Om utmärkelsen Årets företagare

Årets Företagare i Partille ska äga och driva företaget som sin huvudsakliga sysselsättning. Andra kriterier är tillväxt, god lönsamhet, visa gott ledarskap, kreativitet, miljötänkande och vara en god förebild som leder till en bra företagsutveckling i Partille.