Västsveriges första helautomatiska ställplats för husbilar och husvagnar finns i Partille.

Rullande nattgäster får "rum" på Partille ställplats

Besökare till Partille vandrarhem välkomnas med ett leende av Ingela Hagstedt Nygren som äger och driver verksamheten. Det nyrenoverade vandrarhemmet har cirka 1000 övernattande gäster varje månad. Nyligen utökades verksamheten dessutom med dygnet runt öppna 23 uppställningsplatser för husbilar och husvagnar.
– Det är Västsveriges första ställplats med självbetjäning för husbilar och husvagnar som är öppet dygnet runt året om, säger Ingela Hagstedt Nygren.

Rullande nattgäster checkar in på ”Partille ställplats” antingen genom att betala i en automat vid infarten till området eller genom att förboka plats på webbplatsen partillestallplats.se. Det kostar cirka 300 kronor per dygn. När det inte är högsäsong går det att boka plats under längre tidsperioder.

Bra utgångsläge både för jobb och nöje

Intresset är stort både för Partille vandrarhems 43 nyrenoverade rum och för nya Partille ställplats.
– Nära naturen och Kåsjön och med snabb kollektivtrafik både till Partille centrum och till Korsvägen i Göteborg har vi ett attraktivt läge som lockar både privatkunder och företagskunder med inplanerade aktiviteter i Göteborgsregionen, säger Ingela Hagstedt Nygren.

Att checka in på vandrarhemmet en natt kostar cirka 700 kronor för ett familjerum med 4 bäddar. Det finns även ett antal mindre och billigare rum. Återkommande gäster är enligt henne dels turistande familjer med barn som ska delta i regionala sportevenemang och kanske även med ett Lisebergsbesök i sikte och dels företag och inhyrda entreprenörer med kundbesök och tillfälliga jobb i regionen
– Ett stort företag som är involverat i de pågående byggena i centrala Göteborg inom Västlänken långtidshyr rum åt sina utländska arbetare här. På så sätt är vi med på ett litet hörn och bidrar till den regionala utvecklingen, säger Ingela Hagstedt Nygren med ett leende.

En livsstil att driva vandrarhem

Hon tog över vandrarhemmet tillsammans med sin kompanjon Marie Frölinghaus för drygt tjugo år sedan.
– Tiden går snabbt när man har roligt och träffar nya människor hela tiden. Det är en livsstil att driva vandrarhem. Om jag fick chans att välja en ny yrkesbana i dag så skulle jag välja samma väg nu som då, konstaterar Ingela Hagstedt Nygren och fortsätter:
– Både Marie och jag hade erfarenhet från hotell- och restaurangbranschen när vi tog över. Det har alltid funkat bra mellan oss även om – eller kanske just därför att – vi inte alltid haft samma åsikter.

I dag är de fyra heltidsanställda. På helger och under sommarens högsäsong engageras även extrapersonal för att driva verksamheten. Vandrarhemmets lokaler ägs av det kommunala bostadsbolaget Partillebo som genomfört en välbehövlig renovering av vandrarhemmets rum och gemensamhetslokaler under 2016. Parallellt fräschades utomhusmiljön upp och anlades Partille ställplats.
– Det är ingen regelrätt camping, men vi erbjuder el och tillgång till wifi på samtliga 23 uppställningsplatser. I ett hus på området kan husbils- och husvagnsgästerna dessutom duscha, hämta dricksvatten och tömma sina latriner.

Hela anläggningen nyöppnade den 23 maj strax innan den annalkande turistsäsongen.