Kulturum i Partille är en unik mötesplats där gymnasium, förskola och kulturskola samsas med bostäder, bibliotek, föreningsliv och scenevenemang. Det var också den stora utmaningen huset ritades.

Publik hotspot i Partille får kommunens byggpris 2017

Skaparna bakom Partilles nya stadspark och det om- och tillbyggda Kulturumkvarteret tilldelas Partille kommuns byggpris 2017. Partillebo AB delar priset tillsammans med landskapsarkitekterna Lars-Åke Adolfsson och Petra Ekström från Landskapsgruppen och arkitekten Bengt Lindh.

De får byggpriset för ett väl utformat och genomtänkt utförande som bidrar till utvecklingen av centrala Partille och den framväxande förstadens karaktär.

– Jag är stolt över att Partillebo uppmärksammas på detta sätt och att vi tillsammans skapat ett lyckat och uppskattat byggprojekt – inte minst stadsparken som blivit populär både bland Partillebor och tillresta, säger Katarina Elfverson, vd för Partillebo AB.

Bygg- och miljönämnden beslutar varje år om mottagare av Partille kommuns byggpris. Utmärkelsen delas ut för hus eller byggnationer av hög arkitektonisk kvalitet som färdigställts i Partille kommun under året.

Tillför stadsmässig karaktär

Årets byggpris delas mellan byggaktören Partillebo AB, arkitekten Bengt Lindh på dåvarande Figura arkitekter AB och Lars-Åke Adolfsson och Petra Ekström på Landskapsgruppen AB. De får byggpriset med följande motivering:

”När Partille går från förort till förstad är kvarteret med Kulturrum, gymnasiet, bostäder samt stadspark ett fint exempel som bidrar till utvecklingen. Byggnaden tillför miljön en stadsmässig karaktär genom sin skala, sina väl utformade detaljer samt genom sin relation till gaturummet.

Öppningen mot stadsparken är genomtänkt utformad och bidrar till att tillgängliggöra stadsparken och Säveån. Stadsparken med sin lekfulla och nyskapande utformning i kontrast till den naturliga miljön kring Säveån bidrar ytterligare till förstadens karaktär.”

Kulturum – unik mötesplats

Arkitekten Bengt Lindh har ritat om- och tillbyggnaden av Kulturumkvarteret.

– Kulturum i Partille är en unik mötesplats som samlar många verksamheter med olika behov på samma yta. Här samsas gymnasium, förskola och kulturskola med bostäder, bibliotek, föreningsliv och scenevenemang. Det var också den stora utmaningen när vi ritade den nya fastigheten, säger arkitekten Bengt Lindh.

Hans personliga favoritplats är den stora entréhallen till Kulturum – husets hjärta med en ständig puls av besökare till de många verksamheterna.

– Med den utveckling som pågår i centrala Partille och fler invånare har Kulturum definitivt framtiden för sig som publik hotspot.

Vida omtalad bäver

Partilles nya stadspark har blivit nationellt känd genom lek- och klätterbävern som Partilleborna varit med och döpt till ”Justin Bäver” med koppling både till Säveåns bävrar och till en känd amerikansk sångare med ett liknande klingande namn.

Landskapsarkitekterna Lars-Åke Adolfsson, Petra Ekström och Rasmus Lagerström på Landskapsgruppen har planerat stadsparkens utformning i dialog med elever på Partille gymnasium och den danska lekplatskonstruktören Monstrum.

– Vi ville skapa en tydlig lokal koppling till miljön vid Säveån med ett fantasifullt leklandskap med lek- och klätterbävern i centrum, säger Lars-Åke Adolfsson och fortsätter:

– Grundtanken var att skapa en generationspark som erbjuder något för alla åldrar. Därför är det fantastiskt kul att parken är så uppskattad både bland små och stora besökare.