Anneli Franzén, enhetschef på Kullegårdens äldreboende i Partille, har utsetts till 2017 års mottagare av föreningen Gott ledarskap inom demensvårdens stipendium.

Partillechef prisad för god demensvård

– Jag är naturligtvis jätteglad att ha utsetts till stipendiat. Jag är också stolt över Kullegården och alla mina medarbetare som har medverkat till den här utmärkelsen, säger Anneli Franzén som några dagar efter stipendieutdelningen har hunnit smälta intrycken.

Vill stimulera det goda ledarskapet

Föreningen Gott ledarskap i demensvården vill genom sitt årliga stipendium stimulera det goda ledarskapet. Med det avses ett ledarskap som möjliggör att personer med demenssjukdom blir huvudpersoner i sina egna liv och att personalen stöttas till engagemang och kompetensutveckling. Stipendiet är på 100 000 kronor ska användas för personlig utveckling för stipendiaten. Det kan till exempel vara utbildningar, studiebesök och föreläsningar.

I hyresgästernas tjänst

I motiveringen framhålls att Anneli Franzén tillsammans med sina medarbetare inom givna ekonomiska ramar skapat ett föredömligt gott boende för demenssjuka. Något som särskilt poängteras är att ny teknik nyttjas i hyresgästernas tjänst och där den behövs som bäst. Annat som lyfts fram är att det i det dagliga arbetet på Kullegårdens äldreboende finns en strävan, en nollvision, för frihet från tvång och begränsningar.

Positivt för äldreomsorgen i Partille

Utmärkelsen är också ett kvitto på att Partille kommuns äldreomsorg är på rätt väg i sitt utvecklingsarbete. Utifrån bland annat gemensamma värdeord, fokusområden och mål samt visionen att bli den bästa äldreomsorgen i Sverige har chefer och medarbetare möjlighet att utveckla verksamheten så att den passar just deras äldreboende.

– Äldreomsorgen i Partille är mycket tillåtande att arbeta i. Både som chef och medarbetare får du möjlighet att prova olika idéer med syfte att hyresgästerna ska få det bra, säger Anneli Franzén.

Både små och stora idéer ges plats

Anneli Franzén och hennes engagerade medarbetare har under de senaste åren förverkligat en rad idéer, både stora och små, som har blivit uppskattade av hyresgästerna. Kullegårdens äldreboende var till exempel tidigt ute att låta all personal prova den så kallade äldredräkten som med viktbälten, hörselkåpor och glasögon gör att bäraren upplever sig ha en 40 år äldre kropp än den verkliga. Hotellfrukost i foajén, food-truck-besök från ett populärt grillkök i närområdet och utbyte med ett japanskt omsorgsföretag är andra inslag som har förgyllt tillvaron för hyresgästerna och inspirerat medarbetarna.

– Ofta kan ganska små förändringar ge stora vinster för hyresgästerna. Som när mina medarbetare föreslog att vi skulle köpa in robotdammsugare till en avdelning. Nu kan personalen ägna sig åt sociala aktiviteter med de äldre under den tiden som de tidigare ägnade åt att dammsuga, säger Anneli Franzén.