Ny kommunchef i Partille

Kommunstyrelsen beslöt på onsdagseftermiddagen att ny kommunchef i Partille kommun blir Per Bäckström. Han arbetar för närvarande som kommunchef i Strängnäs och har lång erfarenhet av att leda politiskt styrda organisationer.

– Jag är både glad och smickrad över att få den här möjligheten. Jag har en mycket positiv bild av Partille. Kommunen ligger i ett tillväxtområde med gott företagsklimat och jag har fått ett otroligt fint bemötande i min kontakt med olika personer i kommunen. Det kliar i fingrarna att få sätta igång, säger Per Bäckström.

Ett skepp med erfarenhet kommer lastat

För närvarande arbetar Per Bäckström som kommunchef i Strängnäs kommun och innan dess hade han samma post i Kungsörs kommun. Hans chefserfarenheter sträcker sig 17 år bakåt i tiden då han arbetat som förvaltningschef inom olika verksamhetsområden i flera kommuner. Nu är han taggad på att leda Partille kommun och han lovar att han kommer att vara synlig för såväl medarbetarna och kommuninvånarna.

– Jag kommer att synas dels genom digitala medier, men också att vara ute i kommunens olika verksamheter, möta invånarna i medborgardialoger, göra företagsbesök och vara med på föreningsträffar, säger Per Bäckström.

Kommunstyrelsens ordförande Stefan Svensson (M) har varit med under rekryteringsprocessen och är nöjd över att den kandidat som presenterats för kommunstyrelsen nu kan ta sig an uppdraget.

– Per Bäckström är en välmeriterad chef som kan föra vårt arbete vidare med samma kraft som vi har startat. Vi har mycket bra på gång i kommunen, det ska förvaltas och samtidigt ska vi fortsätta utmana oss själva för att fortsatt ligga i framkant. Jag är övertygad om att Per Bäckström kommer att axla den rollen på ett bra sätt, säger Stefan Svensson (M).

Tillfällig lösning fram till våren

Per Bäckström tillträder som kommunchef den 1 april 2017 eftersom han har uppsägningstid på sin tjänst i Strängnäs kommun. I väntan på att Per Bäckström är på plats kliver Maria Standar, ekonomichef i Partille kommun, in som tillförordnad kommunchef.

– Robert Wedberg gör i dag den 30 november sin sista dag som kommunchef och jag vill passa på att tacka honom för ett fantastiskt arbete. Som kommun har vi honom att tacka för mycket och personligen är jag glad över att ha fått jobba tillsammans med honom. Jag önskar honom varmt lycka till i sin nya roll som tränare för IK Sävehof och kommer med intresse att följa honom även där, säger Stefan Svensson (M).