Socialtjänsten i Partille kommun får bra betyg när de som har varit i kontakt med dem själva får utvärdera. Bild: Partille kommun

Nöjda brukare på socialtjänsten i Partille kommun

I höstas genomfördes en brukarundersökning på socialtjänsten i Partille kommun. Alla som hade kontakt med förvaltningen fick svara på en enkät om hur tillgängliga och hjälpsamma socialtjänsten var. Över 92 procent av de tillfrågade svarade och resultatet var övervägande mycket positivt.

Under några veckor i oktober genomfördes undersökningen med alla som då hade kontakt med någon instans inom socialtjänsten. Ungefär 300 enkäter lämnades ut och drygt 90 procent kom tillbaka ifyllda. På varje fråga fick man vikta sitt svar från positiv till negativ eller ange att man inte vet eller inte har någon åsikt. Undersökningen ville få svar på allt mellan hur lätt det är att komma i kontakt med socialsekreterare till hur situationen har förändrats sedan man fick kontakt. Omdömena varierar givetvis beroende på fråga men visar genomgående en positiv bild av socialtjänsten. Lägger man samman svaren på de sju frågorna så är 83 procent av omdömena positiva, knappt 6 procent negativa och så finns det ett spann där man inte vet eller inte upplever någon skillnad.

– Det ser bra ut och det är väldigt få som har svarat att de är missnöjda eller är rent negativa till socialtjänsten. Den fråga brukare har lämnat flest negativa omdömen är om man själv har kunnat påverka vilken hjälp man kan få – där anger 9 procent att så inte är fallet. Det ska vi jobba vidare med, säger Majed Shabo, utvecklingsledare på social- och arbetsförvaltningen i Partille kommun.

Alla kan inte vara positiva

Socialtjänstens arbete är brett där vissa delar har en rådgivande funktion som bygger på frivillighet. Andra enheter utför myndighetsutövning till exempel att omhänderta barn som far illa eller avgöra om någon har rätt till ekonomiskt bistånd.

– Att vissa svar är negativa är naturligt. Svarar man på enkäten direkt efter att man har fått avslag på en ansökan om försörjningsstöd så är det få som skulle lämna positivt omdöme. Samtidigt är det många som trots att de har fått avslag ändå upplever en förbättring sedan de fick kontakt med oss, säger Majed Shabo.

Svaren bidrar till förbättring

Sveriges kommuner och landsting (SKL) gör en nationell undersökning om olika delar av socialtjänsten som kommer att presenteras i rapporten ”Öppna jämförelser” senare i år. Vissa bitar i Partille kommuns brukarundersökning kommer att rapporteras vidare till SKL. Men i Partille har man valt att lokalt utöka undersökningen till att gälla alla verksamheter som har varit igång i mer än ett år. Nästa steg är att inleda ett förbättringsarbete på varje enhet utifrån svaren i brukarundersökningen.

– Tidigare gjordes brukarundersökningen vartannat år, men det är lite för lång tid emellan om man ska kunna mäta effekten av vårt förbättringsarbete då många andra faktorer kan påverka. Dessutom hinner många brukare passera in och ut under två år och får aldrig chansen att utvärdera oss, säger Majed Shabo.

Förvaltningschefen på social- och arbetsförvaltningen i Partille kommun är nöjd över resultaten i undersökningen och vill ge alla anställda en eloge.

– Resultaten visar vilket viktigt och bra jobb alla medarbetare på socialtjänsten gör. Det finns saker där vi kan bli bättre och det ska vi verkligen jobba med under året, säger Margareta Antonsson.