Le Mat Jonsereds Fabriker – ett av Europas bästa sociala företag

Le Mat Jonsereds Fabriker – ett av Europas bästa sociala företag

Le Mats satsning på hotell och socialt hållbart företagande i Jonsereds Fabriker, i samverkan med Partille kommun och Arbetsförmedlingen, har förärats med guld i REVES Excellence Award 2017. Utmärkelsen delades ut i Bryssel torsdagen den 8 juni.

– Det känns helt fantastiskt och hedrande, säger franchiseledare Elisabet Abrahamsson som tillsammans med projektledare Therese Lundström rest till Bryssel för att delta på REVES seminarievecka om socialt entreprenörskap samverkan mellan företagare, kommuner, regioner och andra myndigheter och organisationer och kunde motta utmärkelsen på plats.

Främjar partnerskap för social innovation

REVES (Städer och regioner i Europa för social ekonomi) främjar skapandet av samarbete mellan social ekonomi och offentlig förvaltning på lokal och regional nivå. Detta för att skapa ett samhälle som är inkluderande, deltagande och ansvarsfullt.

Målet med REVES Excellence Award är att identifiera och belöna bra exempel på samarbeten där social innovation inklusive direkt deltagande av medborgare ingår. Priset har delats ut vartannat år sedan 2013.

– Detta är ett pris till hela partnerskapet mellan Partille kommun, Arbetsförmedlingen och Le Mat Jonsereds Fabriker och lika mycket en morot som en belöning för det arbete som vi utför lokalt tillsammans och med stöd av ESF projektet 1000 jobb, säger Elisabet Abrahamsson.

Guld till Le Mat Jonsereds Fabriker

Totalt femton olika europeiska initiativ var nominerade till REVES Excellence Award 2017. Bland dessa röstade juryn fram sex initiativ som man ansåg var särskilt intressanta och framgångsrika. Tre av dessa initiativ, däribland Le Mat Jonsereds Fabriker, förärades med guldutmärkelsen, två fick silver och ett fick brons.

– Under seminarieveckan i Bryssel har vi kunnat ta del av samtliga nominerade initiativ och se de ansträngningar som görs på olika håll för att främja socialt entreprenörskap. I det sammanhanget är vi oerhört stolta över att ha utsetts till ett av Europas bästa sociala företag, säger Elisabet Abrahamsson.

REVES Excellence Award 2017

Guld