Det går att växa som företag i Partille

Det går att växa som företag i Partille

Partilleföretagare upplever att det går att fortsätta utveckla och expandera sin verksamhet i högre grad än företagare i andra kommuner i Göteborgsregionen och i Sverige som helhet. Det visar ett delresultat av en större enkätundersökning om företagsklimatet i kommunerna som Svenskt Näringsliv släppte idag.

Varje år genomför Svenskt Näringsliv en mätning av det lokala företagsklimatet i landets 290 kommuner. Resultatet baseras på enkätundersökningar med sina medlemsföretag och med politiker och tjänstemän i kommunerna.

Årets ranking av kommunernas företagsklimat presenteras i sin helhet den 26 september. Men i dag släppte Svenskt Näringsliv ett delresultat från årets mätning. 31 300 företagare runt om i Sverige har fått svara på frågan om de övervägt att flytta sin verksamhet till en kommun med bättre företagsklimat.

Majoriteten upplever Partilles företagsklimat som gynnsamt

I Partille har 80 av 163 tillfrågade företagare svarat. Resultatet på den enskilt ställda frågan visar att en majoritet av dem, cirka 75 procent, upplever det lokala företagsklimatet som gynnsamt och vill fortsätta att växa på orten. Bara cirka 14 procent har någon gång övervägt att flytta sin verksamhet till en annan kommun.

I Göteborgsregionen har Partilleföretagarna, näst efter företagarna i Härryda och Ale, den mest positiva inställningen till det lokala företagsklimatet och möjligheterna att växa vidare inom kommungränserna.

– Partille fortsätter att vara en tillväxtkommun att räkna med. Vi har ett attraktivt storstadsnära läge och många tillväxtföretag som vill fortsätta att utvecklas här, säger Marieke Wolter, näringslivsansvarig i kommunen.

Partilleföretagarnas uppfattning om det lokala företagsklimatet står sig även bra ur ett nationellt perspektiv. I Sverige som helhet visar resultatet på den enskilt ställda frågan att cirka 20 procent av de tillfrågade 31300 företagarna någon gång funderat på att flytta verksamheten till en annan kommun, medan 72 procent upplever sin kommuns företagsklimat som tillräckligt gynnsamt för att kunna driva och utveckla sin verksamhet vidare.

Nytänkande och fortsatt nära samarbete viktigt

Vad en företagare upplever som ett gynnsamt företagsklimat beror till stor del av verksamhetens behov. I sin presentation konstaterar Svenskt Näringsliv att ”det finns många faktorer som påverkar företagens strategiska beslut och som kommuner inte alltid kan påverka. Att företag gör omstruktureringar och flyttar sin produktion dit det är mest gynnsamt är helt naturligt.”

Möjligheten att kunna expandera – som i sin tur beror av tillgången på passande lokaler och mark – är ofta ett avgörande behov för företagen, inte minst i Partille.

– Våra företagare vill i första hand fortsätta att expandera här. Men då Partille till ytan är litet, mätt i kvadratmeter, är nytänkande nödvändigt om vi ska fortsätta kunna erbjuda lokaler och mark för företag att växa på, säger Marieke Wolter.

Ett fortsatt nära samarbete med det lokala näringslivet ser hon som en förutsättning för att hitta hållbara och långsiktiga lösningar på lokal- och markfrågan i Partille.

– Vi satsar på en förstärkt dialog med näringslivet på bred front för att förbättra det lokala företagsklimatet ytterligare och kunna gå framåt och på ett bättre sätt möta företagarnas önskemål och tankar om utveckling.

FAKTA:

Svenskt Näringsliv företräder cirka 60 000 små och medelstora svenska företag. Intresseorganisationen verkar för ett bra företagsklimat där det är lätt att starta, driva och att framgångsrikt driva företag både på nationell och på lokal nivå. Varje år genomför Svenskt Näringsliv en mätning av det lokala företagsklimatet i landets 290 kommuner. Årets ranking av kommunernas företagsklimat presenteras i sin helhet den 26 september.