Historiska nomineringar till Idrottsgalan

För första gången är svenska handikappidrottare nominerade i flera kategorier till Idrottsgalan. Anna-Carin Ahlquist är nominerad i klassen Årets kvinnliga idrottare och Stefan Olsson och Peter Vikström till Årets lag.
Idag släpps nomineringarna till Idrottsgalan 2013 där priserna gäller prestationer under det gångna året. I två av kategorierna är idrottare med funktionsnedsättning nominerade och det är första gången det händer.
– Jätteroligt! En milstolpe och ett stort steg för svensk handikappidrott, säger Hans Säfström, sportchef för SHIF/SPK om nomineringarna.
Anna-Carin Ahlquist är nominerad i kategorin Årets kvinnliga idrottare för sina stora framgångar under Paralympics i London. I bordtennisens singelspel tog hon guld efter att ha gått obesegrad genom turneringen och inte tappat ett enda set. Anna-Carin lekte hem guldet i finalen där hon besegrade sin motståndare Doris Mader i tre raka set.
Guldet var hennes första paralympiska medalj men det skulle komma fler. I lagspelet tog hon hem silver tillsammans med Ingela Lundbäck. En extra stark bedrift eftersom Anna-Carin mötte spelare från en svårare klass.
I kategorin Årets lag är Stefan Olsson och Peter Vikström nominerade för sitt paralympiska guld i rullstolstennisens dubbelturnering. Olsson och Vikström hade en tung uppladdning inför London men på plats på den paralympiska arenan visade de upp ett bländade spel där de på vägen fram mot finalen slog ut de regerande mästarna. Finalen var snabbt avgjord och svenskarna släppte bara till tre game.
Inför förra årets Idrottsgala togs beslutet att ta bort kategorin Årets idrottare med funktionshinder. Det gjordes för att idrottare med funktionsnedsättning skulle kunna nomineras till de övriga priserna på Idrottsgalan. Trots flera förslag var det då ingen som kom med bland de fyra som nomineras i varje kategori. Men i år är alltså flera nominerade.
– Kategorin togs bort just för att våra idrottare skulle få en chans att vara med och konkurrera i andra kategorier. Nu är vi där. För första gången jämförs våra idrotter fullt ut med övriga idrotter. Det är ett historiskt steg, fortsätter Hans Säfström.
– Sedan får vi se om det räcker hela vägen. Konkurrensen är hård och det blir säkert tufft.

Nominerade till Årets kvinnliga idrottare:
Anna-Carin Ahlquist, bordtennis
Sara Algotsson, fälttävlan/ridsport
Lisa Nordén, triathlon
Lotta Schelin, fotboll

Nominerade till Årets lag:
Stefan Olsson & Peter Vikström, rullstolstennis
Herrlandslaget, handboll