We Need to Talk About -  Attractive Cities
We Need to Talk About - Attractive Cities

"We Need to Talk About - Attractive Cities" Ett nytt forum som sätter Karlskrona på kartan

Hur designar vi städer som är vackra samtidigt som de främjar gemenskap och välbefinnande? Vad krävs för att skapa trygghet och tillit i våra urbana miljöer? Och hur blir vi en stad i framkant som människor älskar att leva i?

Nu går några av företagen bakom The Pot Community ihop och etablerar ett nytt forum i Karlskrona med fokus på framtidens städer. Syftet är att öppna upp för en dialog mellan arkitekter, stadsplanerare, beslutsfattare, centrumutvecklare och kulturaktörer. Tillsammans ger vi nya och värdefulla perspektiv på hur vi kan skapa attraktiva städer som är både vackra för ögat, inkluderande, hållbara och trygga.

Mitt i lågkonjunktur är Karlskrona en av Sveriges mest attraktiva städer med över 5000 nya jobbmöjligheter. Detta innebär en massa positiva effekter för vår stad och för hela Blekinge som vi måste ta till vara på. Genom ”We need to talk about attractive cities” får vi möjlighet att ta del av perspektiv från hela Sverige och dela kunskap, erfarenhet mellan oss som bor, arbetar och lever i vår stad. Tillsammans ska vi möjliggöra samverkan och samsyn kring hur vi gör vår egen stad attraktiv.

- Att få vara med och bidra till inspiration och hitta nya sätt att arbeta med att skapa en attraktiv stad känns relevant och viktigt för oss. Det är frågor som vi jobbar med varje dag - nu kanske vi kan få nya metoder och tankar med oss i vårt arbete framåt" säger Kristina Stark, stadsarkitekt, Karlskrona kommun.

Evenemanget går av stapeln den 23 april på The Pot i Karlskrona och dagen ska belysa allt från de senaste trenderna och AI, till trygghet, klimatanpassningar och innovativ hållbarhet. Alla fem företag som ligger bakom initiativet kommer både delta och bidra med sina perspektiv.

- För oss är det viktigt att få in våra perspektiv kring hållbarhet, skadeförebyggande och trygghet tidigt i stadsplaneringen. Vi måste bygga för framtiden. Och våra perspektiv kommer bara bli viktigare och viktigare att ha med sig. Därför vill vi vara med och bidra i detta nytänkande forumet - Jens Listerö, VD, LF Blekinge

Biljetterna släpps den 15 februari i begränsad upplaga. Först till kvarn gäller.
    Talare och paneldeltagare uppdateras löpande på thepot.se

Vad är ”We need to talk about…”? Vi är ett forum som lägger viktiga frågor på bordet och sätter igång dialogen mellan människor. Som ser till att vi hela tiden delar kunskap, erfarenheter och insikter som hjälper oss att forma en framtid vi är stolta att leva i.

Initiativtagare: Lf Blekinge, OBOS Kärnhem, Karlskrona Kommun, Affärsverken, Paraply