VECKANS NYHETSBREV, W1113, FRÅN THE PAPER PROVINCE

V Ä L K O M M E N till nytt frukostmöte på torsdag den 14 april,
med  PROMT International AB som
värdföretag!

Tema: Process- och anläggningskunnande -  ”från Stopp till Start”

Vi berättar bl.a. varför vi gillar utmanande flyttprojekt, bl.a. hur vi lyckades både flytta och starta upp en hel bagerianläggning på bara 2 månader och om hur pappersindustrin genom ett nytt optimeringskoncept kan spara miljoner i energikostnader

PROMT är ett svenskt handels- och ingenjörsföretag med bred kunskap inom anläggnings-projektering, flytt av processanläggningar och energioptimering. Företaget erbjuder också ny- och omkonstruktion av mekaniska system och komponenter. Vi arbetar både nationellt och internationellt där vår affärsidé är att erbjuda kunden helhetslösningar, från förstudie och projektering till uppstart. PROMT’s styrka är byggd på kunniga och erfarna medarbetare, entreprenörskap, varaktiga kundrelationer och ett stort engagemang, oavsett projektens storlek.

Datum & tid: Torsdag 14 april,  kl. 07.30 – 09.00
Plats: PROMT, Drottninggatan 40, KARLSTAD
Anmälan till: e.soderlund@paperprovince.com  eller maria.johansson@compare.se
senast måndag 11 april

Bjud med dina arbetskamrater och ta chansen att få träffa kollegorna i de båda nätverken!

GREENHOUSE ÖPPNA UTBILDNINGAR

► Kurs i Bestrykning av papper och kartong 12-14 april
Du har väl inte glömt att anmäla dig till bestrykningskursen här i Karlstad som går 12-14 april. Det finns fortfarande platser kvar. Kursen kommer att behandla  alla bestrykningskemikalier, smetberedning och bestrykningsteknik.

Kurser i Service och Underhåll

Vi har nu lagt in ytterligare tillfällen för service och underhållskurserna. Skopressunderhåll genomförs den 3-4 maj och Processoptimeringen genom reglertrimning den 30-31 maj.

För anmälan kontakta oss på 054 – 24 04 90 eller info@thepackaginggreenhouse.com

Välkommen till oss på kurs!

Kurserbjudande från The Paper Province KOMPETENSCENTRUM:

► ”Från stock till kartong och papper”

Kursen vänder sig till alla som behöver en kort introduktion till massa-, papper- och kartongtillverkning t ex administrativ eller annan personal.

Kursen omfattar två dagar fördelat på 17 – 18 maj.

Tid: 8.00 – 16.00

Plats: Dag 1: Billerud AB Gruvöns Bruk

Dag 2: Stora Enso Skoghalls Bruk

Sista anmälningsdag är 12 maj!  Till Elisabeth Söderlund, tel. 054 – 24 04 60. eller via e.soderlund@paperprovince.com

OBS!  Vi har lagt in ytterligare en kurs i ”Från stock till kartong och
papper” den 21 – 22 juni!

► Projektledarutbildning

Utveckla din förmåga att leda projekt!      Platser kvar! Anmäl dig nu!

Datum: 27 – 28 april samt 3 – 4 maj

Målgrupp: Projektledare, de som arbetar i projekt, projektbeställare, styrgrupps-medlemmar m fl.
Syfte: Efter utbildningen kan deltagarna planera leda och utvärdera ett projekt.

Sista anmälningsdatum 11 april, till Elisabeth Söderlund, tel. 054 – 24 04 60 eller
e.soderlund@paperprovince.com

MS Project 2007

Omfattning: 2 dagar. Kursdatum:   30 – 31 maj, 2011

Syfte:
- att ge deltagarna förståelse för fördelarna med att använda Microsoft Project till att planera och följa
upp projekt
- att låta deltagarna skapa ett exempel som kan nyttjas som mall för kommande projekt
- att minska den administrativa tiden för projektplanering och uppföljning av kommande projekt

Mål:
Efter utbildningen kan deltagarna:
- grunderna i Microsoft Project
- tidsplanera ett projekt genom att i ett GANTT-schema skapa aktiviteter och definiera beroenden samt
  anpassa det till verkliga tidsförhållanden
- planera resurser såsom personal, material samt övriga kostnader
- följa upp tid och kostnad
- hantera och analysera ändringar
- ta ut rapporter och statistik

Sista anmälningsdatum är 13 maj, till Elisabeth Söderlund, tel. 054 – 24 04 60 eller
e.soderlund@paperprovince.com

Du har väl bokat in The Paper Province Årsmöte med Förenings-
stämma, onsdag den 11 maj, på Karlstads nya CCC?

Ett nytt verksamhetsår har passerat och nu inbjuder vi alla våra medlemsföretag till
Årsmöte med Föreningsstämma, onsdag den 11 maj kl. 14.30 – 17.00, på Karlstads
nya CCC. Hämta mer information i vårt kalendarium på webbsidan:
www.paperprovince.com

För att kunna planera alla detaljer önskar vi din anmälan senast fredag den
15 april, till Elisabeth Söderlund, tel. 054 – 24 04 60 eller via e-mail: e.soderlund@paperprovince.com

Vi hoppas vi får se många deltagare från våra medlemsföretag! Välkomna!

Stora Enso utser ny Latinamerikachef

Stora Enso har utsett Juan Carlos Bueno till ny chef för verksamheten i Latinamerika. Han tar över efter svensken Nils Grafström, som går i pension i sommar.

Juan Carlos Bueno kommer från Colombia och har arbetet för det internationella företaget Du Pont sedan början av 1990-talet. Han tillträder befattningen som chef för Stora Enso i Latinamerika och medlem i koncernens ledningsgrupp den 1 april.

Nils Grafström har en lång karriär bakom sig, först inom dåvarande Stora, och sedan i Stora Enso. De senaste åtta åren har han varit ansvarig för den växande och allt viktigare verksamheten i Latinamerika.

Årsstämma 2011 - Billerud AB

Aktieägarna i Billerud Aktiebolag (publ) kallas härmed till årsstämma onsdagen den 4 maj 2011 klockan 15.00 på Hotel Rival, Mariatorget 3, Stockholm.

Stämmolokalerna öppnas klockan 14.00.

Deltagande
För att äga rätt att delta i stämman skall aktieägare:
dels vara införd i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken per torsdagen den 28 april 2011, dels anmäla sin avsikt att delta i stämman till bolaget senast klockan 16.00 torsdagen den 28 april 2011.

Anmälan skall ske skriftligen per post till Billerud AB, ''Årsstämman'', Box 7841, 103 98 Stockholm, eller per telefon 08-402 90 62. Anmälan kan också ske via bolagets hemsida www.billerud.se/anmalan. Vid anmälan skall aktieägare uppge namn, person-/organisationsnummer, adress, telefonnummer, antal aktier som företräds samt eventuella ombud och biträden (högst två) som skall delta.

Ombud samt företrädare för juridiska personer ombedes att i god tid före stämman, till bolaget inge fullmakt i original, registreringsbevis och andra behörighetshandlingar. Ett fullmaktsformulär finns att ladda ner från bolagets hemsida, www.billerud.se/anmälan.

För ytterligare information vänligen kontakta:
Ingvar Petersson, Styrelseordförande, 070-595 76 05
Sophie Arnius, Investor Relations Manager, 08-553 335 24, 070-590 80 72
Informationen är sådan som Billerud AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Avlämnad för offentliggörande den 30 mars 2011 kl 09:30.
Läs mer på: www.paperprovince.com

Citec Engineering fick tre betydande beställningar av Transtech - fördubblar kapaciteten i Uleåborg i år

Citec Engineering har fått tre betydande beställningar av sin kund Transtech. Beställningarnas totala värde uppgår till 7 miljoner euro. Citec levererar tekniska planeringstjänster till Transtech i följande projekt;

- ny generation restaurangvagnar (slutkund VR) - styrvagnar (slutkund VR) - spårvagnar, (slutkund HST, Helsingfors stads trafikverk).

Bakgrunden till de två första avtalen är att Citecs kund Transtech och VR Group har avtalat om leverans av 12 styrvagnar och 15 restaurangvagnar under år 2013 och 2014. I avtalen finns optioner på leveranser av ytterligare 13 styrvagnar och 11 restaurangvagnar.
HST (Helsingfors stads trafikverk) har också valt Transtech till leverantör av nya spårvagnar. Avtalet innefattar 40 spårvagnar. De första vagnarna kan ses i Helsingfors år 2013. Man kommer att genomföra testkörningar med vagnarna för att få erfarenhet av bl a vintertrafik före serieproduktionen inleds 2014.

''Citec har en unik kompetens vad gäller design av spårbundna fordon i Finland och dessa beställningar är ett fint bevis på vårt breda samarbete med Transtech. Våra rekryteringsaktiviteter fortsätter nu med full fart – vi fördubblar personalstyrkan i Uleåborg från 20 till 40 under hösten'', säger Citec Engineerings divisionschef Ralf Wallin.

Ralf Wallin, divisionschef Vehicles, Citec Engineering Oy Ab
tel: + 358 50 571 1797
E-post: ralf.wallin@citec.com
Michael Smirnoff, kommunikationsdirektör, Citec

Nine TPP och No Picnic Packaging & Design går samman

Billeruds dotterbolag Nine Total Packaging Parter slås samman med No Picnics förpacknings- och grafiska designavdelning och bildar det nya bolaget NINE. Tack vare sammanslagningen stärker Billerud, som är majoritetsägare, sitt erbjudande till förpackningsmarknaden.

NINE erbjuder tjänster inom affärsstrategi kopplat till förpackningar, kategoriutveckling och nylanseringar, grafisk och strukturell design samt utredningar och kvalitativa studier kring framtida konsumentbeteenden. Företaget arbetar med ledande aktörer inom flera branscher och är bland annat huvuddesignbyrå för Carlsberg Sverige. Samarbetet har resulterat i att designen för Pripps julöl nominerats till Guldägget 2011.

- Tack vare den nya förstärkningen, främst inom design samt det globala nätverket av etnografer och trendscouter, blir NINE en riktigt intressant innovationspartner för varumärkesägare som förstår vikten av att satsa på förpackningen som konkurrensmedel, säger Jon Haag, VD för NINE AB.

NINEs kunder finns huvudsakligen inom marknaden för snabbrörliga konsumentvaror (FMCG) men även inom förpackningsindustrin och dagligvaruhandeln. Då konsumtionsmönster förändras och förpackningen blir ett allt viktigare verktyg för kommunikation och marknadsföring mot konsument finns det en efterfrågan på bred kompetens kring förpackningsinnovation och strategier för hela produktlivscykeln.

NINE arbetar även med innovations- och visionsprojekt åt branschorganisationen Skogsindustrierna. Företaget har idag 15 anställda.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Jon Haag, VD Nine AB, tfn 070-207 2557 www.nine.se

Stort fysikpris till Ellen Moons vid Karlstads universitet

Ellen Moons, docent i materialfysik vid Karlstads universitet, tilldelas Göran Gustafssons pris i fysik den 31 mars 2011, av Kungliga Vetenskapsakademin.

- Jag är överväldigad och väldigt hedrad över utmärkelsen, säger Ellen Moons.

Priset hör till de största nationella prisen inom naturvetenskaplig forskning och prissumman är 4,5 miljoner samt 100 000 kronor i personligt pris. Det är första gången som priset delas ut till en forskare utanför de stora universiteten. Ellen Moons får priset för sitt arbete inom solcellsforskning. Under torsdagen får hon motta priset av H.M. Konungen vid en ceremoni på Musikaliska Akademin i Stockholm.

Med anledning av fysikpriset finns det möjlighet att träffa Ellen Moons och representanter för fakultetsledningen vid en presskonferens på Karlstads universitet.

Tid: fredag 1 april, kl. 13.00
Lokal: Tak 1, vid Ljungbergsalen (ägget) i hus Vänern på Karlstads universitet

Göran Gustafssonprisen innebär fleråriga stora anslag till forskare i Sverige, som på detta sätt ges goda möjligheter att göra insatser inom molekylärbiologi, fysik, kemi, matematik och medicin.
Priserna delas ut sedan 1991 av Göran Gustafssons stiftelse för naturvetenskaplig och medicinsk forskning, i vars styrelse fem av nio ledamöter är utsedda av Vetenskapsakademien.

Första gången
- Vi är mycket stolta över Ellen Moons och hennes forskning, det är första gången som någon från Karlstads universitet får ett sådant betydelsefullt fysikpris från Kungliga Vetenskapsakademin, säger Kerstin Norén, rektor vid Karlstads universitet. Det är mycket glädjande och betyder att universitetet får möjlighet att stärka forskningen på en viktig arena. För att påverka utvecklingen är det värdefullt att kunna visa att även ett mindre universitet kan ha betydande grundforskning.

Hållbar solcellsforskning
Ellen Moons forskning handlar om solceller och hon undersöker hur polymerer, elektriskt ledande plaster, ska kunna ersätta kisel i framtidens solpaneler och omvandla solljus till el.
Målet är att göra effektiva, lätta och hållbara organiska solceller, som kan massproduceras utan höga kostnader.

- Några av fördelarna med polymerer är att de är lättare att integrera i andra material. I framtiden kan vi tänka oss polymerelektronik i tyger eller byggmaterial. Att använda sådana solceller i tyget till en jacka, skulle kunna innebära att personen som bär jackan kan ladda sin mobiltelefon i fickan, säger Ellen Moons.

Ellen Moons är 44 år och docent i materialfysik. Hon har arbetat på Karlstads universitet i tio år, sedan 2004 som universitetslektor. Sedan 1 januari 2010 ingår hon som ledamot i Vetenskapsrådets ämnesråd för naturvetenskap och teknikvetenskap.

Samtliga pristagare 2011 års Göran Gustafssons pris:
Hans Ringström, matematik, KTH
Ellen Moons, fysik, Karlstads universitet
Fahmi Himo, kemi, Stockholms universitet
Jussi Taipale, molekylärbiologi, Karolinska Institutet
Torkel Klingberg, medicin, Karolinska Institutet

Kungliga Vetenskapsakademins presskonferens i Stockholm samt pristagarnas presentationer kommer att finnas filmade i HD kvalitet på http://kva.se

Kontaktpersoner vid frågor:
Cia Edlund, Kommunikationsavdelningen, Karlstads universitet 070-509 22 02
Ellen Moons 070-866 02 09 (under torsdagen är Ellen Moons upptagen med presskonferens, prisutdelning och högtidsceremoni i Stockholm, men är nåbar fredag 1 april).
Rektor Kerstin Norén 070-305 86 30 (befinner sig utomlands men är nåbar torsdag)
Erik Huss, pressansvarig, Kungliga Vetenskapsakademin, 070-673 96 50

Finsk order till GL&V

Det kanadensiska bolaget GL&V:s Karlstadskontor har slutit avtal med Stora Enso Veitsiluoto i norra Finland angående leverans av ett system för tvätt av pappersmassa. Ingenjörerna på Kanikenäsbanken kommer under 2011 leverera och installera en tvättpress med kringutrustning för igångkörning senare i höst.

Leif Persson, chef för anläggningsprojektering hos GL&V kommenterar:
”Kunden valde oss för att vi har en historia av mycket lyckade projekt i Veitsiluoto och för att vi hade en stark systemlösning med hög prestanda – vi hjälper dom helt enkelt att bli ännu bättre.”

Beställningen från fabriken i Finland är den andra för den här typen av system sedan 2004 och inkluderar även ett koncept för återvinning av fiber från processen.

”GL&V i Karlstad är en rutinerad leverantör av system och maskiner för den globala pappersmassaindustrin. Våra medarbetare, vår inställning till kunder och vår metodik för genomförande av projekt har nämligen sina rötter i Kamyr och Kvaerner Pulping. Tack vare projekt som detta för vi traditionerna vidare på bästa möjliga sätt och skapar arbetstillfällen i Karlstad. Stora Enso är en av de absolut största aktörerna i vår bransch och att fabriken i Veitsiluoto återigen väljer att samarbeta med oss är förstås väldigt inspirerande och en fin kvalitetsstämpel på vår verksamhet”, säger GL&V:s försäljningschef Fredrik Björck.

Läs mer på: www.paperprovince.com

Holmen vässar sig på webben i samarbete med Sogeti

Skogsindustrikoncernen Holmens tidigare sex webbplatser har blivit en. Skog, människor och produkter är huvudingångar för besökaren på nya www.holmen.com. Webbplatsen är byggd på den senaste versionen av EPiServer och är framtagen i samarbete med Sogeti.

Holmen-koncernen består av fem affärsområden – Holmen Paper, Iggesund Paperboard, Holmen Timber, Holmen Skog och Holmen Energi. För att förenkla kontakterna och förtydliga budskapen till kunder och marknaden har affärsområdenas tidigare separata webbplatser
blivit en. Tillsammans med IT-konsultföretaget Sogeti har man skapat en gemensam målgruppsanpassad webbplats för att göra det enklare för besökaren att hitta rätt utan att behöva känna till företagets struktur. Webbyrån Söderhavet står för koncept och design.

– Ambitionen har varit att förenkla och förtydliga och sätta besökaren i fokus. Våra besökare ska snabbt nå den tjänst, information eller person de söker. Vårt omfattande hållbarhetsarbete sätts in i sitt sammanhang på ett tydligt sätt med närvaro på alla sidor. Med hållbarhet och nytta lyfter vi Holmen på nätet, säger informationsdirektör Ingela Carlsson.

En stark sökmotor (SiteSeeker) har införts för att stötta besökarna att snabbt hitta den information man söker.

För aktieägare och investerare finns omfattande data och praktiska verktyg. Skogsägaren kan snabbt få goda råd om skogsskötsel eller logga in på sina personliga sidor, pappers- och kartongköpare guidas med enkla verktyg till ett bra produktval. Och den personliga kontakten är alltid nära. En avancerad och användarvänlig ”kontaktsluss” hjälper besökaren att enkelt hitta rätt kontakt-
person. Uppgifterna kommer från företagets ActiveDirectory. Den nya webbplatsen är också integrerad med en mängd andra system inom koncernen. För lediga tjänster finns exempelvis en integration gentemot företagets HR- system. Pressreleaser och rapporter hämtas från en extern källa.

Sogeti har över 200 svenska experter inom webb och vann senast EPiServer Awards 2010 i två av fem kategorier.

För mer information besök:
www.holmen.com
www.sogeti.se/episerver

Kontaktpersoner:
Ingela Carlsson, informationsdirektör, Holmen
Tel: 08-666 21 15. E-post: ingela.carlsson@holmen.com

Sofia Max, webbexpert och projektledare, Sogeti
Tel: 070-210 13 43. E-post: sofia.max@sogeti.se

Therese Sinter, global kommunikationsdirektör, Sogeti
Tel: 070-361 46 21. E-post: therese.sinter@sogeti.com

Visit Sweden ökar sitt engagemang i Kina

Visit Sweden öppnar egen verksamhet i Beijing och Sara Wramner blir ny landschef för Kina. Sara har bott och varit verksam i Kina i 16 år och talar flytande mandarin. Hon har tidigare varit marknadschef i Kina för Ericsson och IKEA och senast försäljningschef för Oriflame.

I Kina räknar man med att det år 2015 kommer att göras 100 miljoner resor från Kina och att dessa resenärer kommer att spendera 100 miljarder dollar. Antalet besökare från Kina till Sverige har ökat med 58 procent mellan 2005 och 2010 och Visit Sweden ser en potential att resandet till Sverige kommer fortsätta öka.

Visit Sweden kommer att öka investeringarna i Kina och satsa hårdare med en ny organisation. Under 2011 kommer Visit Swedens organisation i Kina att använda Scandinavian Tourist Boards organisation i marknadsföringen.

Hämtat ur Ambassaden i Beijings nyhetsbrev, april, 2011.

ÅF på väg mot OS i London

Tack vare ÅF:s kompetens och målinriktade lösningar för en hållbar utveckling får man använda de olympiska ringarna i sin marknadsföring. ÅF kan också benämna sig ”Green Advisor” för fyra olika nationella olympiska kommittéer däribland SOK (Sveriges Olympiska Kommitté).

– Att vi fått tillåtelse att använda de olympiska ringarna är helt fantastiskt, säger Christer Karlsson, som är chef för affärsområde väst och tillägger:
– Det inte är många företag i världen som får.

Först och främst beror det på ÅF:s målinriktade arbete med att lösa uppdrag som gynnar en global hållbar utveckling. (Om de olika uppdragen kan man läsa i skriften ”Green Advisor Report” som ÅF ger ut regelbundet.)
– En bidragande orsak är också vår nya miljö- och CSR-chef Alice Bah Kuhnke, fortsätter Christer. Hon har tidigare bl a varit generalsekreterare på Rättvisemärkt, arbetat med Skandias Idéer för livet samt varit anställd på TV4 och Sveriges Television.

ÅF i Åmål har blivit utsett till ett av Sveriges framgångsrikaste ÅF-kontor! Christer betonar vikten av att ÅF regionalt visar framfötterna.
– Med våra 35 anställda lokalt bidrar vi till en hög kompetens per capita i Åmål, vilket känns riktigt bra, understryker Christer.
Som belöning för sitt goda arbete får medarbetarna på sektion Industry vid ÅF:s kontor i Åmål åka till London och titta på byggnationerna inför sommar-OS 2012.

Seminarier på Karlstads universitet - Kunddriven Innovation
(10 HP)

Kunderna står för 80 procent av de idéer som leder till nya innovationer. Därför är det viktigt att involvera användare, kunder och konsumenter i framtagandet av nya produkter, tjänster och processer. Karlstads universitet och Länsstyrelsen Värmland erbjuder en exklusiv seminarieserie om trender, kundinvolvering, krativitet, design som kommunikationsverktyg, innovationsstrategier och affärsmodeller.

Seminarieserien ges som en uppdragsutbildning och du väljer vilka seminariedagar du vill gå på. Om du följer hela serien och genomför en godkänd examinationsuppgift erhåller du tio högskolepoäng. Examinationsuppgiften är ett projekt knutet till det egna arbetet. Seminarierna genomförs på Karlstads universitet, kl. 09.15 - 16.00. Läs mer på www.uppdrag.kau.se

- 7 september: Trender och omvärldsbevakning
- 5 oktober: Vad påverkar kunders val och köpbeteende?
- 9 november: Kreativitet som leder till utveckling
- 7 december: Design som kommunikationsverktyg
- 18 januari 2012: Innovationsstrategier och affärsmodeller

WEBBANMÄLAN SENAST 15 JUNI, 2011!

Anmäl dig här: www.uppdrag.kau.se/anmalning_innovation

The Paper Province  är en ekonomisk  förening inom massa- och pappersklustret i Värmland, Norra Dalsland och Örebro län, medlemsföretag i allt från lokala leverantörer till globala giganter. Vill du veta mer om oss? Kontakta: Kjell Lagerström, tel. 070-328 33 68 eller Mats Williams, VD, på tel. 070- 627 49 42 eller besök vår webb - sida: www.paperprovince.com

Våra offentliga finansiärer:
Region Värmland, Karlstads kommun, Forshaga kommun, Grums kommun och Hammarö kommun.

The Paper Province
Axel Johnsons väg 6
652 21 Karlstad
Tel. 054 -  24 04 60
Fax. 054 -  24 04 69
info@paperprovince.com                                     www.paperprovince.com

Mats Williams (VD)
Tel. 054 - 24 04 62
Mobil 070 - 627 49 42
m.williams@paperprovince.com

Kjell Lagerström (Information/Marknadsföring)
Tel. 054 - 24 04 66
Mobil 070 - 328 33 68
k.lagerstrom@paperprovince.com

Detta händer framöver:

• 5 april – Sensorer för Miljöbevakning – Seminarium
  • 11 april – EnergiInsikt på turné i Värmland – Arr. Region Värmland
  • 13 april – Informationskväll om Karlstads kommuns Yrkeshögskoleutbildningar.
    Plats: Karlstads Teknikcenter, kl. 16.30 – 19.00.
  • 14 april – HOTspot arbetsmarknadsdag på Karlstads universitet
  • 14 april – frukostmöte, PROMT International AB.
    Arrangörer:  The Paper Province och Compare
  • 11 maj – The Paper Province Årsmöte med Föreningsstämma
  • 12 maj – frukostmöte med Tieto,
    Arrangörer: The Paper Province och Compare