Munksjö Aspa Bruk AB och CleanFlow AB tar nästa steg tillsammans

Munksjö Aspa Bruk AB installerar den första fullskaleanläggningen för grönlutsfilteringen i världen baserad på den unika metoden som är utvecklad av CleanFlow AB. Processen har varit framgångsrik i drift och utvärderats under två år vid Aspa Bruk.

Det värmländska företaget CleanFlow ABs patenterade metod för effektiv rening av grönlut som höjer kapaciteten och minskar energi- och kemikalieåtgången inom massaindustrin, har i pilotanläggningen vid Aspa Bruk utanför Askersund nu körts kontinuerligt under två år. Tekniken har visat på mycket hög tillgänglighet och skapar helt partikelfri grönlut under tillverkningsprocessen.

- Vi har nu valt att med CleanFlow installera den första fullskaleanläggningen för grönlutsfilteringen i världen, baserat på den senaste tekniken. Vi har varit mycket nöjda med samarbetet och detta är ett nästa steg, säger vd Bengt Lindqvist Munksjö Aspa Bruk AB.

- Igångkörning av den fullstora anläggningen kommer att ske i december 2012 och vi har förfrågningar på ett antal till i Sverige, säger CleanFlows vd Lennart Källén.

För ytterligare information, kontakta:

Lennart Källén, VD, CleanFlow AB, Tel: 070 693 76 90, E-mail: lennart.kallen@cleanflow.se

Bengt Lindqvist, VD, Munksjö Aspa Bruk AB, Tel: 0583-815 00 E-mail: bengt.lindqvist@munksjo.com

Michael Berggren, Produktionschef, Munksjö Aspa Bruk AB, Tel: 0583-815 00                                         E-mail: michael.berggren@munksjo.com

Clean Flow AB är ett innovationsföretag som utvecklar teknik för rening av lut i sulfatfabriker. Den patenterade reningsmetoden bygger på mikrofiltrering och har utvecklats i samarbete med KTH. Grundarna till företaget är vd Lennart Källén, teknisk chef Dr. Christofer Lindgren, Lennart Börjesson, Hammarö, Malcolm Norlin och Mikael Lindström, professor vid KTH.

Materials for innovative product design

Munksjö är ett internationellt specialpappersföretag med ett unikt sortiment av högkvalitativt papper till ett flertal industrisektorer. Munksjö har en världsledande marknadsposition när det gäller specialpapper för: uppgradering av laminatytor i golv, kök, möbler och inredning, elektrotekniskt papper för isolering av högvoltkablar och mellanläggspapper till stålindustrin. Tillverkningsanläggningar finns i Tyskland, Frankrike, Spanien, Kina och Sverige. Munksjös kundservice, säljkontor och agenter har global räckvidd.

Både Clean Flow AB och Munksjö Aspa Bruk är medlemsföretag i The Paper Province.