Smakexpert på Grythyttan berömmer nytt bröd

Mustigt bröd prisas av smakforskare på Grythyttan. Filosofie doktor Åsa Öström, forskare och lärare i sensorik vid Restauranghögskolan i Grythyttan vid Örebro Universitet har testat det nya matbrödet – Seriöst gott. Pågen har utvecklat ett nytt brödkoncept – Seriöst gott, för dem som vill ha det lilla extra. Det mörka brödet är smakrikt, bakat med bryggmalt, bakvört, syrade rågkärnor och solrosfrön. Pågen har lagt ner extra omsorg för att brödets smak och konsistens ska passa bra till mat. - Reaktionen när jag tog den första skivan var att det är ett väldigt smakrikt, matigt bröd som passar fantastiskt bra till soppor och sallader. Brödet i sig har en utvecklad smak, lite syrligt. Så för en smörgåslunch krävs det ett pålägg med lite extra styrka, t ex en vällagrad ost såsom Västerbotten eller lagrad prästost. Röror med karakteristisk smak är inte heller dumt till, t ex tapenad. Eller ta en bit bröd och doppa den i en god olivolja, säger Åsa Öström. Vid sensoriska analyser beskrivs upplevelser med alla sinnen, dvs lukt, smak, syn, känsel och även hörsel. För att kunna urskilja alla dessa egenskaper är det oerhört viktigt att de sensoriska bedömarna är tränade för sin uppgift. - Även om man inte är tränad, skulle man kunna anordna brödprovningar på samma sätt som vinprovningar hemma i köket. Då skulle även barnen kunna vara med och testa som en kul grej. Kanske testen kan göras tillsammans med olika pålägg. Då kan man prata lite runt maten och vad som händer med smakerna på brödet, säger Åsa Öström. Åsa Öström är ordförande för Sveriges Sensoriska Nätverk med cirka hundra medlemmar som alla ägnar sig åt sensoriska frågeställningar i sina jobb. Sensorik är en vetenskaplig disciplin som mäter, analyserar och tolkar reaktioner på egenskaper hos bl a mat och vin. Fakta om Seriöst gott: Vikt 650 g Nyckelhålsmärkt Första dag i butik 8 maj Bilder och receptblad: www.bildwebb.se/pagen För ytterligare information, kontakta: Charlotte Hagö, kommunikationschef, telefon 040/32 39 53, 0707/41 49 13 Kortfakta om Pågen Pågen AB är Sveriges ledande bageriföretag med bagerier i Malmö och Göteborg och cirka 1400 medarbetare. Omsättningen uppgår till 2,2 miljarder kronor. Lingongrova, Gott Gräddat, Äntligen, Pågenlimpan, Kanelgifflar och Krisprolls är några av Pågens största och mest kända produktvarumärken. Med den uttalade ambitionen att skapa Nordens kvalitativt ledande livsmedelsföretag marknadsförs Pågen under devisen "Bakar med kärlek". www.pagen.se