Pågens matbröd är garanterat fria från transfett - Driver fråga om tydligare innehållsdeklarationer

– Det är ett rättmätigt krav från konsumentens sida att man skall kunna läsa en innehållsdeklaration och förstå vad ”delvis härdat vegetabiliskt fett” betyder, säger Monica Dahlkvist, kvalitetschef på Pågen AB, som vill tydliggöra för konsumenten att Pågen inte har transfett i något av sina bröd. En rad tidningar har på senare tid publicerat larmrapporter om fetter i bröd och i dessa sammanhang hävdat att många av Pågens bröd skulle innehålla transfett. - Att okunskap och missuppfattningar råder när det gäller transfett är inte så konstigt eftersom det är en krånglig fråga och det finns en begreppsförvirring kring märkningen av fettinnehåll i bröd, säger Monica Dahlkvist. En del av den allmänna osäkerheten kan hänga samman med det faktum att deklarationen ”delvis härdat vegetabiliskt fett” (eller liknande) kan stå för två olika sätt att behandla fettråvaran: (1) en vegetabilisk olja som har blivit delvis härdad (transfetter kan bildas) (2) en vegetabilisk olja som består delvis av ren olja, delvis av fullhärdat fett (innehåller ej transfetter) Många människor blandar ihop begreppen härdat fett, delvis härdat fett och transfett. Ett vanligt fel är att man sätter likhetstecken mellan dessa begrepp. Härdning av fett är en process där omättat fett i en vegetabilisk olja ombildas till mättat fett. Om denna process får löpa fullt ut ombildas allt omättat fett till mättat fett. Ett sådant fullhärdat fett innehåller inget transfett. Om härdningen bara genomförs till hälften, bildas mättat fett och en varierande mängd transfett. Transfett kan alltså bildas vid en ofullständig, dvs. delvis, härdning av vegetabilisk olja. Detta slags olja brukar deklareras ”delvis härdat vegetabiliskt fett” (eller liknande). – På Pågen använder vi dock inte några oljor eller fetter med transfett när vi bakar våra bröd. Pågens matbröd är garanterat fria från transfett. Många av Pågens bröd bakas på ren rapsolja som har en mycket hälsosam sammansättning. Pågen Kavring har inget fett alls och Pågen Leva bakas på fiskolja som är rikt på Omega 3. Övriga bröd från Pågen bakas på en trögflytande olja som är en mix av mer än 90 procent ren rapsolja och mindre än 10 procent fullhärdat fett från rapsolja och som är garanterat fritt från transfett. - Denna mix deklarerar vi som ”delvis härdat vegetabiliskt fett” (eller liknande) och det här kan misstolkas eftersom samma benämning används för en annan sammansättning av olja där transfett kan ingå, säger Monica Dahlkvist, som nu skall jobba för en tydligare formulering på innehållsdeklarationerna. Vårt mål är också att gå över till enbart ren rapsolja i alla våra Pågenrecept, avslutar Monica Dahlkvist. FAKTABLAD Fett i Pågens bröd Bröd är ett fettsnålt livsmedel. Pågens bröd innehåller vanligen 2-4 gram fett per 100 gram. En del av fettet kommer från mjöl, groddar, frön och andra spannmålsprodukter. Ofta tillsätts även en liten mängd olja i degen för att brödet ska få bättre egenskaper, t ex bättre volym, jämnare inkråm, smula mindre och hålla sig färskt längre. Fettet är också en viktig smakbärare. Skillnaden i fettmängd mellan olika bröd är ganska liten oavsett vilket slags fett som används vid bakningen. Några exempel på fettmängd i Pågens bröd (per 100 gram): Pågen Osötad limpa 3,0 g fett varav 0,5 g mättat fett (a) Pågen Duo 2,0 g fett varav 0,3 g mättat fett (b) Pågen Kavring 1,4 g fett varav 0,2 g mättat fett (c) (a) bakad på trögflytande olja (mix av 91 % ren rapsolja och 9 % fullhärdat fett från rapsolja) (b) bakad på ren rapsolja (c) inget fett i receptet Transfett I svensk mat finns industriellt framställda transfetter huvudsakligen i feta bageri-produkter, friterade produkter, snacks och godis. Det mesta av transfettet i vår kost kommer dock ifrån feta mejeri- och köttprodukter. Transfett finns naturligt i nötkött och mjölkprodukter. Kroppen kan inte skilja på naturligt transfett och transfett som bildas vid ofullständig härdning av mättat fett. I Sverige och övriga EU, förutom i Danmark, finns inga regler om märkning eller begränsning av transfett. Livsmedelsverket rekommenderar att intaget av hårt fett, dvs summan av mättat fett och transfett, inte ska överstiga tio energiprocent. För ytterligare information kontakta Georg Kittel, varumärkeschef och pressansvarig, Tel 040-32 36 30, 0707-77 66 36 georg.kittel@pagen.se www.pagen.se Pågen AB är Sveriges ledande bageriföretag med en marknadsandel på 32 procent av mjukt matbröd. Pågens sortiment består av matbröd, kaffebröd och skorpor och marknadsförs under devisen ”Pågen bakar med kärlek”. Företaget har en betydande export med Frankrike som viktigaste marknad. Pågens vision är att bli Nordens kvalitativt ledande livsmedelsföretag. Företaget omsätter 2 miljarder kronor och har 1 350 medarbetare.