Pågen satsar på färskt bröd även på söndagar - Därför omorganiseras säljkåren från grunden

För att kunna möta konsumenternas och handelns önskemål om färskt och gott bröd under veckans alla dagar planerar bageriföretaget Pågen en utökad färskbrödsdistribution. I fortsättningen ska det komma färskt bröd till butikshyllorna även på söndagar. – Fler och fler människor förlägger sina matinköp till helgerna. Nästan 27 procent av veckans inköp sker lördag-söndag. Självfallet vill konsumenterna då också kunna köpa färskt bröd dessa dagar, säger Pågens informationschef Georg Kittel. Företaget tänker därför anpassa försäljning och distribution för att bättre kunna tillmötesgå konsumenternas ändrade köpvanor. – Målsättningen är att baka och leverera färskt bröd hela veckan - även söndagar. Sjudagarsservice För att kunna vässa servicen till dagligvaruhandeln och landets konsumenter behöver Pågen se över försäljningsorganisation och leveransrutiner. – Genom fasta säljteam med schemalagda arbetstider kommer vi att kunna erbjuda sjudagarsservice på många större orter, fortsätter Georg Kittel. Vi har testat detta arbetssätt på ett antal platser i landet, med goda resultat. – Nu vill vi tillsammans med vår säljorganisation finna den bästa lösningen ur både ett övergripande nationellt perspektiv och ett lokalt på varje ort. Förhandlingar MBL-förhandlingar med de fackliga representanterna har pågått en tid. Det handlar om juridiskt komplexa frågeställningar. På grund av rådande lagstiftning är företaget tvunget att säga upp samtliga säljare för att sedan omedelbart erbjuda dem ny anställning/nytt avtal vilket kommer att MBL-förhandlas centralt inom kort. Alla kommer därmed att återanställas och ytterligare 5-10 säljare att nyanställas. – Det finns ingen som helst dramatik i detta. Det handlar om formsaker för att finna den smidigaste lösningen, säger Pågens VD Mats Hallkvist. Positiv utveckling Pågen har haft en mycket positiv utveckling under hela 2000-talet och är idag bageribranschens starkaste varumärke med en marknadsandel på 34 procent av mjukt matbröd. Åtta av Sveriges tio mest sålda bröd kommer från Pågen. Även inom kaffebröd och skorpor är Pågen marknadsledare. En satsning för framtiden Via en direktdistribuerande säljorganisation med nästan 400 brödbilar levererar Pågen idag färskt bröd sex dagar i veckan över hela landet. 5000 butiker får direktleverans från Pågen. Förbättrad helgservice för konsumenterna är en del i Pågens pågående översyn av verksamheten, med syfte att också i framtiden kunde erbjuda Sveriges konsumenter färskt, gott och nyttigt bröd. För ytterligare information, kontakta: Georg Kittel, informationschef, telefon 040-32 36 30, 0707-77 66 36 Mats Hallkvist, VD, telefon 040-32 36 02, 0704-28 13 07 Kortfakta om Pågen Pågen AB är Sveriges ledande bageriföretag med bagerier i Malmö och Göteborg och cirka 1400 medarbetare. Omsättningen uppgår till 2,15 miljarder kronor. Lingongrova, Gott Gräddat, Äntligen, JätteFranska, Pågenlimpan, Kanelgifflar och Krisprolls är några av Pågens största och mest kända produktvarumärken. Med den uttalade ambitionen att skapa Nordens kvalitativt ledande livsmedelsföretag marknadsförs Pågen under devisen "Bakar med kärlek". www.pagen.se