​Pågen LingonGrova ger bra bränsle i OS-projekt

​Pågen LingonGrova ger bra bränsle i OS-projekt

Bra mat som ger tillräckligt med energi är avgörande för att prestera på topp. Det gäller både elitidrottare i OS och vardagsmotionärer. Inför sommarens spel och OS i Peking 2022 har Sveriges Olympiska Kommitté valt ut Pågen som partner. Deras näringsexperter har klassat LingonGrova som bra energi och näringskälla till projektet Bra Bränsle.

Syftet med SOK:s projekt Bra Bränsle är att vägleda idrottare och hälsomedvetna konsumenter till bra mat och sprida kunskap om kostens betydelse för hälsa och prestationsförmåga. SOK:s nutritionsexperter arbetar på vetenskaplig grund för att ge aktiva individuellt anpassade kostråd. Nu har de varit med och valt ut livsmedelsprodukter som platsar inom ramen för Bra Bränsle – bland annat LingonGrova från Pågen.

-Livsmedelsprodukterna som är utvalda måste uppfylla stränga kvalitetskrav när det gäller näringsinnehåll avsedda för en aktiv målgrupp och vara hållbart framtagna. Bra kost och kostråd kopplat till ett individuellt träningsupplägg är en del i helheten för att kunna prestera maximalt, säger Linda Bakkman, näringsfysiolog på SOK.

Ett kvitto på LingonGrovas goda energi

Pågen har sedan tre år tillbaka ett samarbete med OS-simmaren Sarah Sjöström, som själv beskriver hur LingonGrova under hela hennes simkarriär varit en viktig källa till energi för att kunna träna hårt och prestera på absolut högsta nivå.

-Att LingonGrova nu passerat nålsögat för SOK:s nutritionsexperter är ytterligare en bekräftelse på att detta bröd med fullkorn, surdeg och svenska lingon är bra mat för den som tränar och vill fylla på med god energi, säger Monica Bergen, Marknadschef på Pågen och tillägger:

-Men det finns ytterligare en aspekt i det här samarbetet. För oss på Pågen känns det extra värdefullt att vi nu är med och stödjer alla idrottare som deltar i Sveriges olympiska satsning i både sommar- och vinter-OS. Även de inom lite mindre publika sporter.

Berith Apelgren, Informationschef
på tel 040-672 81 07 eller berith.apelgren@pagen.se.

Pågen är Sveriges ledande bageri inom förpackat färskt bröd, jäst kaffebröd, skorpor, korv- och hamburgerbröd som är naturligt goda. Vi är ett familjeföretag vars bagartradition började redan 1878 och idag bakar vi ca 60 olika produkter. Vi omsätter 3,5 miljarder SEK och har drygt 1400 medarbetare som bakar med kärlek. Läs mer på www.pagen.se