Tillsammans med Pågen tar Keyyo och Sarah Sjöström fram den ultimata träningsmackan

Nyhet -

Bröd är en viktig näringskälla då livsmedlet innehåller många näringsämnen som kroppen behöver, speciellt efter träning. Trots dess många positiva hälsoeffekter visar en nyligen utförd konsumentundersökning att 20 procent av svenskarna anser att bröd är onyttigt. I det andra avsnittet av Pågens YouTube-serie ”Mer än en macka” tar programledaren Kristina ”Keyyo” Petrushina med sin gäst elitsimmerskan Sarah Sjöström fram den ultimata träningsmackan. Här hittar du receptet och fakta om de många fördelarna förenade med bröd.

Vi har nog alla hört myter om bröd. Ett vanligt återkommande påstående är att bröd inte är bra att äta och speciellt inte efter träning. Enligt en konsumentundersökning utförd av Pågen1 anser 1 av 5 att bröd är onyttigt men faktum är att bröd faktiskt är bra för hälsan. Efter träning är det extra viktigt att fylla på med energi för att kroppen ska återhämta sig och bygga muskler. Kolhydrater är ett bra sätt att få i sig viktig energi och därför är bröd en utmärkt näringskälla i samband med träning.

Utöver kolhydrater behöver kroppen även fullkorn, proteiner och fett vilket finns i spannmål som bröd är bakat på. Spannmålsprodukter är det enda sättet att få i sig fullkorn vilket har flera bevisade hälsofördelar och motverkar risken för några av våra vanliga folkhälsosjukdomar. Enligt Livsmedelsverket2 reducerar fullkorn risken att drabbas av tjock- och ändtarmscancer samt typ 2 diabetes. Idag är 40 % av Pågens brödsortiment fullkornsbröd eller märkta som ”Rikt på fullkorn” vilket innebär att produkterna innehåller minst 22 procent fullkorn.

Här listar vi ytterligare fördelar med fullkorn som påvisar varför du bör inkludera bröd i din kost:

• Sänker kolesterolet i blodet -Forskning visar att fullkorn sänker kolesterolet i blodet vilket i sin tur bidrar till att minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Idag äter 9 av 10 svenskar för lite fullkorn, trots att kostfaktorn bevisligen förebygger ohälsa3.
  • Är bra för magen - När magen mår bra, mår även du bra! Att äta bröd med fullkorn bidrar till att förbättra tarmfloran och stärka immunförsvaret. Den höga fiberhalten i fullkorn hjälper både magen och tarmarna att fungera normalt.
  • Håller dig mätt länge -Du går varken upp eller ner i vikt av ett speciellt livsmedel, istället beror det på hur mycket du äter i förhållande till hur mycket du gör dig av med. Bröd med fullkorn och fibrer hjälper dig att hålla dig mätt längre vilket reducerar småätande och motverkar sötsug. Bröd som håller dig mätt hjälper dig därför att behålla vikten samtidigt som det reglerar blodsockret och motverkar trötthet.
  • Rikt på järn -Fullkornsprodukter är rika på järn vilket är viktigt då det hjälper kroppen att förses med syre. Vid för låga järnvärden kan man uppleva symptom som trötthet, andfåddhet och nedsatt immunförsvar4. Det är i själva spannmålets kärna, det vill säga fullkornet, som de flesta näringsämnen i spannmålet finns, bland annat järn.

Alla behöver energi i form av fett, kolhydrater och protein, därför är en balanserad kost det bästa. Nedan finner du receptet på Keyyo och Sarahs välbalanserade träningsmacka. Mackan tillagas i andra avsnittet av YouTube-serien ”Mer än en macka”, avsnittet hittar du här eller på Pågens YouTube-kanal. För högupplösta pressbilder klicka här.

Rostad macka med äggröra, avokado och bönsallad

Hårda pass kräver mättande mackor. Den här – fylld med äggröra,

bönor och kvarg – hjälper återhämtningen på traven.

Ingredienser:
4 portioner – 45 minuter

Bönsallad

• 1 förp (380 g) bönmix
  • 1/2 silverlök eller rödlök
  • 1 msk olivolja
  • 1 msk vitvinsvinäger
  • Färska örter, t.ex. gräslök, persilja eller basilika

Äggröra

• 4 ägg
  • 0,5 dl vispgrädde
  • 1-2 msk smör
  • Färsk gräslök
  • Salt och svartpeppar

Montering

• 8 skivor Pågen Kärnsund
  • 1 avokado
  • 250 g kvarg
  • Ärtskott

Tillagning

Gör så här:

1. Bönsallad: Häll bönorna i en sil, skölj i kallt vatten och låt rinna av. Rör ihop olivolja och vinäger i en bunke. Vänd ner bönor, skivad lök och hackade örter. Smaka av med salt.
  1. Äggröra: Lättvispa äggen, blanda ner grädden och krydda med salt och peppar. Smält smöret i en stekpanna på medelvärme och tillsätt äggsmeten. Rör runt hela tiden tills du har en krämig röra. Vänd ner hackad gräslök och smaka av med salt och peppar.
  1. Montering: Fördela skivad avokado, äggröra och bönsallad på 4 brödskivor. Lägg på resten av bröden som lock.
  1. Servera med en klick kvarg och lite ärtskott.

Tips: Rosta gärna bröden!