Storvinst för globala livsmedelsbolag - inget stöd för utsatta arbetare

Storvinst för globala livsmedelsbolag - inget stöd för utsatta arbetare

Flera börsnoterade livsmedelsbolag från Nederländerna, Storbritannien och USA ökade aktieutdelningarna och styrelseledamöternas bonusar med 123 procent – från cirka 10 miljarder dollar till 22,3 miljarder dollar – under pandemins åtta första månader. Det visar en ny rapport från hjälporganisationen Oxfam.

Samtidigt fick arbetarna i leverantörskedjorna som upprätthöll produktionen knappt något stöd att klara pandemins risker och effekter. Oxfams rapport pekar på en utbredd, systemisk exploatering och diskriminering av arbetare och producenter i leverantörskedjorna och hur framför allt kvinnliga arbetare drabbats hårdast.

Under pandemin har de 16 börsnoterade matvarukedjorna som Oxfam granskat distribuerat i genomsnitt 98 procent av sina nettovinsten till sina ägare och aktieägare.

Rapporten Not in this together: how supermarkets became Pandemic winners while women workers are losing out, visar att några av världens rikaste familjer och individer som äger aktier i de stora livsmedelsbolagen mångfaldigat sina tillgångar under pandemin.

Matföretagen har varit några av pandemins största vinnare. Börsvärdet för de börsnoterade livsmedelsbolagen ökade med 101 miljarder dollar mellan mars och december 2020, jämfört med en ökning med 75 miljarder dollar 2019. Bara Walton-familjens förmögenhet, ägarna till Walmart, växte med 3 miljoner dollar i timmen förra året. Costco belönade sina aktieägare med en särskild utdelning på 4,4 miljarder dollar med hänvisning till en "stark balansräkning." Detta ökade Costcos utdelningsutbetalning avsevärt från 1 miljard till över 6 miljarder dollar 2020.

Däremot finns inget som tyder på att livsmedelsaktörerna stöttat sina leverantörer under pandemin.

Lisa Söderlindh, kommunikationschef på Oxfam Sverige säger:

”Många människor som arbetar i den globala livsmedelsindustrin exploateras och tjänar fattigdomslöner. De granskade livsmedelsbolagen hade kunnat ta rekordförsäljningen under covid-19 som ett tillfälle att investera i arbetet för att förbättra livsuppehället för deras arbetskraft utomlands. Istället har de vänt ryggen till problemet och fokuserat på aktieägarna.”

Arbetarna och bönderna som intervjuats av Oxfam har inte en inkomst som går att leva på. Kvinnor, som drabbats särskilt hårt ekonomiskt under pandemin, är fortsatt de som tjänar minst.

Chesa*, 32 år och migrantarbetare i Thailands fiskindustri, berättar att hennes inkomst halverades under andra vågen av covid-19. Hon hade då inte råd att behålla sin bostad. ”Vi fruktar pandemin. Vi är rädda för att människor ska förakta oss om vi blir smittade.”

”Det måste till en stor förändring för att livsmedelsbolagen ska respektera mänskliga rättigheter och det är hög tid för dem att hantera ojämställdheten och fattigdomen bland arbetarna i sina leverantörsled.”

Oxfam uppmanar livsmedelsbolag att identifiera och vidta åtgärder i de leverantörskedjor där kvinnor löper störst risk för diskriminering, bland annat genom att etablera policys och strukturer som främjar jämställdhet i hela försörjningskedjan och visa ledarskap genom att uppmana sektorn att ta itu med dessa frågor.

• Oxfam har granskat de börsnoterade livsmedelsbolagen: Ahold Delhaize i Nederländerna, Morrisons, Sainsburys och Tesco i Storbritannien, Albertsons, Costco, Kroger och Walmart i USA samt de olistade tyska livsmedelsbolagen Aldi North, Aldi South, Lidl, Edeka och Rewe– samt nederländska Jumbo och PLUS.

Lisa Söderlindh
lisa.soderlindh@oxfam.se