Över en miljon personer har dött i covid-19 sedan G7-ledarna senast möttes för fyra månader sedan och gav vaga löften om att öka den globala vaccinförsörjningen.

I nuvarande takt får låginkomstländer vänta 57 år tills alla är fullt vaccinerade

När G7:s hälsoministrar träffas idag inför toppmötet nästa vecka uppmanar People’s Vaccine Alliance G7 att sluta skydda läkemedelsföretagens intressen och i stället vidta åtgärder för att minska den enorma vaccinojämlikheten mellan deras nationer och fattigare länder.

Av G7-länderna är det bara USA som står bakom det förslag som Indien och Sydafrika har lagt fram till Världshandelsorganisationen, WTO, om att patent på covid-vaccin och behandling tillfälligt ska undantas från skydd av de immateriella rättigheterna. Storbritannien och Tyskland sätter sig emot förslaget, medan Kanada, Frankrike, Japan och Italien undviker att ta ställning i frågan.

Nya uträkningar från People’s Vaccine Alliance, som består av bland andra Oxfam, UNAIDS och Health Justice Initiative, visar att det är 77 gånger mer sannolikt att människor som bor i G7-länderna erbjuds vaccination, jämfört med de som bor i världens fattigaste länder. G7-länderna vaccinerade 4,6 miljoner personer per dag i maj. Fortsätter det i den takten kommer alla som bor i G7-länderna vara fullt vaccinerade den 8 januari 2022. Fortsätter samma vaccinationstakt i låginkomstländer, där 63 000 personer vaccineras per dag, kommer det att dröja 57 år innan alla är vaccinerade.

Av de 1,77 miljarder doser covid-vaccin som utdelats globalt har 28 procent gått till personer i G7-länder, och 0,3 procent till låginkomstländer. Detta trots att G7 och världens låginkomstländer har liknande befolkningsstorlek.

Vissa G7-medlemmar hävdar att de har gjort sitt genom att utlova doser eller finansiellt stöd till COVAX - ett globalt initiativ som har misslyckats i ambitionen att säkerställa en rättvis tillgång till covid-vacciner med fokus på låginkomstländer. I slutet av maj har COVAX levererat mindre än en tredjedel av de utlovade doserna. People’s Vaccine Alliance varnar för att endast 10 procent av befolkningen i utvecklingsländer kommer ha vaccinerats i slutet av året om det fortsätter i dagens takt.

Lisa Söderlindh, kommunikationschef på Oxfam säger:

”Det är oförsvarbart att Storbritannien, Tyskland och andra rika länder som har möjlighet att vaccinera sina befolkningar förhindrar för mindre resursstarka länder att själva tillverka och producera vaccin och behandling mot covid-19. Det gäller även Sverige som fortsätter att sätta immaterialrätten före det akuta behovet att vaccinera hela jordens befolkning.”

”Som siffrorna bekräftar kan låginkomstländer inte förlita sig på COVAX eller läkemedelsindustrins goda vilja för att rädda människors liv. Hittills har inga frivilliga mekanismer för patentdelning eller teknologiöverföring lyckats främja en rättvis fördelning av vaccinerna i tillräcklig utsträckning. G7-ledarna måste nu ta tillfället i akt och ställa sig på rätt sida av historien genom att stötta pausen på vaccinpatent som redan backas av över 100 länder. G7 må få de vaccindoser de behöver, men en förödande stor del av världen får det inte. Människor betalar för patentskyddet med sina liv.”

Enligt en undersökning utförd av People’s Vaccine Alliance har förslaget om att läkemedelsbolag ska avstå från immateriella rättigheter ett brett allmänt stöd i G7-länderna, där 7 av 10 personer tycker att deras regeringar bör se till att läkemedelsföretagen delar den kunskap och teknologi som behövs för att fler kvalificerade vaccintillverkare ska kunna hjälpa till att öka utbudet.

• Sedan G7-ledarnas senaste virtuella möte den 19 februari har 1 094 213 människor dött i covid-19, motsvarande åtta personer i minuten, enligt uppgifter från Our World in Data: https://ourworldindata.org/covid-deaths
  • Vaccinförsörjnings- och leveransdata från Airfinity, Our World in Data, UNICEF och European Center for Disease Prevention and Control. Prognoser för hur lång tid vaccinationerna kan ta baseras på den genomsnittliga andelen vaccinationer från 1–25 maj 2021. Beräkningarna gjordes den 26 maj 2021.
  • G7-länderna vaccinerar 4 630 533 personer per dag. I den takten skulle det ta 227 dagar att vaccinera hela deras befolkningar. Alla skulle då fått två doser den 8 januari 2022. I låginkomstländer vaccineras 62 772 personer per dag. I den takten kommer det att ta 57 år att vaccinera hela deras befolkningar och det skulle vara klart den 7 oktober 2078, förutsatt att alla får två doser.
  • Enligt nya beräkningar gjorda av People's Vaccine Alliance med hjälp av Our World In Data från den 25 maj har 1 774 959 169 vacciner administrerats globalt. Människor som bor i G7-länder fick 497 150 151 av dessa vacciner (28%), deras sammanlagda befolkning är 774 917 290 personer. Människor som bor i låginkomstländer fick 5 481 470 vacciner (0,31%). Deras sammanlagda befolkning är 660 310 395 personer.
  • I maj gavs 497,15 miljoner doser i G7-länderna, fördelade på 774 miljoner personer = 0,6423 doser per person. 5,48 miljoner doser gavs i låginkomstländer, fördelat på 660 miljoner personer = 0,0083 doser per person. 0,6423 delat med 0,0083 = 77,4, vilket betyder att det under förra månaden var 77 gånger större chans för en person i ett G7-land att vaccineras jämfört med en person i ett låginkomstland.
  • Statistiken att COVAX endast kommer nå 10% procent av befolkningen i utvecklingsländer i år inkluderar inte Indien.
  • Mer information om People's Vaccine Alliances opinionsundersökning från G7-länder finns här: https://www.amnesty.org/en/latest/news/2021/05/an-average-of-7-in-10-across-g7-countries-think-their-governments-should-force-big-pharma-to-share-vaccine-know-how/