Hjälporganisationen Oxfam utökar insatser efter covidkris i Indien: ”Människor dör på gatorna”

Oxfam utökar nu sina insatser i Indien där en andra våg av covid-19 skapat en krissituation, med överfulla sjukhus och brist på medicinsk utrustning.

Amitabh Behar, generalsekreterare på Oxfam Indien säger:

”Människor dör bokstavligen på gator och parkeringar. Sjukhusen är i enormt behov av medicinsk utrustning och syre, medan priserna på mediciner och syre har skjutit i höjden. Det är så illa att jag knappt kan greppa situationens omfattning."

”Indien som är ”världens apotek” kippar nu efter luft. Indien behöver världens hjälp nu. Men man behöver också få friheten att producera covid-vacciner och inte vara bundna av de patent, licenser och affärsavtal som man tvingats göra med de stora läkemedelsföretagen”, säger Amitabh Behar.

Oxfams team har redan börjat dela ut munskydd, handsprit och annan skyddsutrustning i delar av Maharashtra, på förfrågan av statliga sjukvårdsmyndigheter. Inom de kommande dagarna kommer organisationen inleda distribution av skyddsutrustning till 500 vårdanställda i Maharashtra, Delhi, Karnataka, Uttar Pradesh och Chhattisgarh.

Oxfam förser också statliga sjukhus med syrgasbehållare, sängar, digitala termometrar och annan medicinsk utrustning, samt sätter upp handtvättstationer på offentliga platser och delar ut mat och kontantbidrag till utsatta grupper, som till exempel migrantarbetare som inte kan ta sig hem i nuläget.

”Vår prioritet nu är att förse sjukhus och sjukvårdspersonal med medicinsk- och personlig skyddsutrustning så att de kan fortsätta att behandla de som är sjuka. Men för att undvika en värre humanitär katastrof är det viktigt att vi stoppar spridningen och därför förbereder vi också handtvättstationer och informationskampanjer för att hjälpa människor att skydda sig”, säger Behar.

• Talespersoner i Indien finns tillgängliga via Skype och telefon.
  • Sedan det första utbrottet av covid-19 förra året har Oxfam Indien arbetat för att tillhandahålla bland annat mat, personlig skyddsutrustning och kontantbidrag i 15 stater (Assam, Bihar, Odisha, Västbengalen, Tamil Nadu, Chhattisgarh, Karnataka, Kerala, Jharkhand, Uttar Pradesh, Delhi, Rajasthan, Gujarat, Andhra Pradesh, Maharashtra och Telangana).