Globalt index visar: Sverige sämst i Norden på att bekämpa ojämlikhet

Globalt index visar: Sverige sämst i Norden på att bekämpa ojämlikhet

Sverige tappar 10 platser i det globala jämlikhetsindexet “Commitment to Reducing Inequality” (CRI) som tas fram av Oxfam i samarbete med Development Finance International (DFI). Årets index som mäter åren 2020–2021, visar en negativ trend i världen, där den ekonomiska ojämlikheten ökar. Under den värsta hälsokrisen på ett århundrande valde hälften av de fattigaste länderna att minska sina sjukvårdsbudgetar och 95 procent av alla länder frös eller sänkte skatterna för rika och företag.

Såväl rika som fattiga länder har fattat beslut som lett till en fortsatt eskalerande ekonomisk ojämlikhet de senaste två åren. I många länder har regeringar minskat sina investeringar i sjukvård, utbildning och social trygghet, och samtidigt misslyckats med att beskatta de som tjänat allra mest på pandemin, visar en ny rapport av Oxfam och Development Finance International. Och Sverige är inget undantag.

– En ojämlik värld leder till ökad social oro, politisk instabilitet, våld och kriminalitet. Därför är utvecklingen i Sverige och världen just nu oroande. Jämlikhetsindexet visar att Sverige har rasat i placeringarna sedan 2020, och tappat hela 10 platser. Sverige är nu endast på 20:e plats – lägst rankat av de nordiska länderna. Norge toppar listan. Tappet är främst en följd av att politiska beslut har inneburit att Sveriges skattepolitik inte lyckas med att bekämpa ekonomisk ojämlikhet. Om Sverige och andra länder inte börjar agera för att bromsa den eskalerande ojämlikheten kan det få katastrofala följder, säger Suzanne Standfast, generalsekreterare för Oxfam Sverige.

Inom skatteområdet hamnar Sverige bara på plats 103 av 161. Rankningen baseras både på politiska åtgärder inom skatteområdet de senaste två åren, och på effekterna av de senaste decenniernas skattepolitik som leder till ökande klyftor i Sverige.

Commitment to Reducing Inequality Index är ett jämlikhetsindex som tas fram vartannat år av Oxfam tillsammans med Development Finance International (DFI). Detta är fjärde upplagan av CRI, som rankar 161 länders åtaganden för att minska den ekonomiska ojämlikheten. Rapporten analyserar specifikt åtgärder inom tre områden som är avgörande för att bekämpa ekonomisk ojämlikhet: välfärd, skatter, och arbetstagares rättigheter. Rapporten granskar den ekonomiska ojämlikheten under 2020–2021, en period när Covidpandemin satt sina tydliga avtryck.

– Den extrema fattigdomen och hungern ökar i världen, och de allra flesta människor får nu kämpa hårdare för att få pengarna att räcka. Vi behöver börja prata om ojämlikheten och dess konsekvenser i Sverige. Vi vill se att politiken gör en analys och föreslår lösningar både för att minska den ekonomiska ojämlikheten inom Sveriges gränser, men också för att minska ojämlikheten mellan länder och i länder med utbredd fattigdom, säger Suzanne Standfast.

Rika länder bidrog med gigantiska summor under pandemin för att rädda företag och stimulera den egna ekonomin, men misslyckades med att öka stödet till de fattigaste länderna – som nu står inför en ekonomisk utveckling som gör det allt svårare att möta människors behov. Oxfams och DFI:s index visar att för varje dollar som spenderas på hälso- och sjukvård, lägger länder med utbredd fattigdom fyra dollar på avbetalningar av skulder till rika lånegivare. En omfattande skuldavskrivning, och högre beskattning av höga inkomster, skulle leda till en dramatisk minskning av de här ländernas ojämlikhet.

– Debatten har gjort ett katastrofalt skifte från hur vi hanterar de ekonomiska konsekvenserna av covid-19 till hur vi minskar länders skulder genom brutala nedskärningar i offentliga investeringar, och genom att frysa löner. Världen går i sömnen rakt mot åtgärder som kommer öka ojämlikheten ytterligare, med IMF:s hjälp. Vi behöver vakna och lära oss läxan; det går att förebygga stora ökningar av ojämlikhet. Ojämlikhet är ett politiskt val, regeringar måste sluta att sätta de rikaste först, och vanligt folk sist, säger Matthew Martin, chef på DFI.

Commitment to Reducing Inequality Index visar bland annat:

- Under den värsta hälsokrisen på ett århundrade valde hälften av låginkomst- och medelinkomstländerna att minska sina sjukvårdsbudgetar. Hälften av alla 161 länderna i indexet minskade investeringarna i social trygghet, och 70 procent minskade på utbildningsbudgeten.

- Medan fattigdomen ökade till rekordnivåer och arbetare kämpar med decenniets högsta priser, misslyckades två av tre länder med att höja minimilönen i linje med den ekonomiska utvecklingen under pandemin.

- Trots ett högt tryck på statliga investeringar under pandemin frös 143 av 161 länder skatten för sina rikaste medborgare, och 11 länder sänkte deras skatt.

- Några av de länder som gick emot den globala trenden och vidtog starka åtgärder för att minska ojämlikhet är Costa Rica, Nya Zeeland, De ockuperade palestinska territorierna och Barbados.

- Låginkomstländer spenderade 27,5 procent av 2021 års budget på avbetalning av skulder – dubbelt så mycket som de spenderade på utbildning, fyra gånger vad de lade på hälso- och sjukvård och nästan 12 gånger så mycket som de spenderade på social trygghet.

Oxfam är en global rörelse och expertorganisation som kämpar för en jämlik framtid. Vi arbetar för att förbättra människors liv över hela världen: genom akuta insatser, genom att sprida kunskap, och genom att bekämpa den ojämlikhet som orsakar fattigdom och orättvisor. Vi vet att ökad jämlikhet leder till en bättre morgondag för både människor och för vår planet. Vår vision är en jämlik värld utan fattigdom och orättvisor, där allas rättigheter tillgodoses och respekteras och där människor kan påverka sina egna liv.