400 parlamentsledamöter backar krav om att lyfta patent från covidvacciner

Nära 400 ledamöter i Europaparlamentet och parlamentsledamöter ställer sig bakom kravet om att tillfälligt lyfta patent och immatrialrättsskyddet från vacciner mot covid-19.

Europeiska kommissionen och Europeiska unionens medlemsstater fortsätter att bortse från ökande krav på ett patentundantag som skulle öka den globala produktionen och tillgängligheten för covid-19-vaccin och tillhörande utrustning. Nyligen har närmare 400 ledamöter i Europaparlamentet och i nationella parlament inom hela EU undertecknat en gemensam appell där de framhåller sitt otvetydiga stöd till åtgärderna och instämmer i det som uttryckts av 175 nobelpristagare och tidigare stats- och regeringschefer, generaldirektören för Världshälsoorganisationen (WHO), forskare, fackförbund, icke-statliga organisationer och allmänheten.

I oktober 2020 lade Sydafrika och Indien fram ett förslag för Världshandelsorganisationen (WTO) om att tillfälligt undanta vissa immaterialrättigheter enligt avtalet om handelsrelaterade aspekter av immaterialrättigheter (TRIPS) till dess att vaccinationer har genomförts globalt. Sedan dess, och trots det ökande stödet för initiativet, har diskussionerna inte kommit längre än till samtal om klargöranden och kompletterande förklaringar. Det beror på invändningarna från en handfull länder, framför allt EU och dess medlemsstater, USA, Japan, med flera. Att stödja undantaget från TRIPS skulle vara bland de mest kraftfulla och effektiva tillgängliga möjligheterna för regeringar att visa på sitt engagemang för globalt samarbete och öka den globala tillgången till vaccin.

Det är uppenbart att det inte finns tillräckligt med vaccindoser på grund av begränsade tillverkningsmöjligheter och andra utmaningar inom leverantörskedjan. Traditionella frivilliga mekanismer kan inte, och kommer inte att kunna, leverera den ökning av produktion och tekniköverföring som krävs för att klara den här utmaningen. Initiativ som Covax-systemet är starkt beroende av löften och åtaganden som fortfarande inte har verkställts, och som i vilket fall som helst skulle vara otillräckliga för att åstadkomma den omfattning som krävs för att få stopp på pandemin i tid. Om situationen förblir oförändrad kommer ett fåtals intressen och vinster att avgöra de mångas öde. Som generaldirektören för Världshälsoorganisationen har sagt så riskerar vi ett ”katastrofalt moraliskt misslyckande”.

Det är inte för sent för Europeiska kommissionen och EU:s regeringar att byta kurs och lyssna på ledande experter och valda företrädare, släppa invändningarna mot undantaget från TRIPS och inleda förhandlingar.

• Det här pressmeddelandet är resultatet av en samordnad satsning som letts av Health Action International (HAI) och undertecknats av en grupp av 25 europeiska och internationella organisationer i civilsamhället (en fullständig förteckning över undertecknande organisationer bifogas nedan).

• Citat från ledamöter i Europaparlamentet och undertecknande organisationer finns här.

• Den gemensamma appell (som undertecknats av 388 parlamentsledamöter och ledamöter i Europaparlamentet) finns här.

ORGANISATIONER

Internationella

Belgien

• Viva Salud • Centrale Nationale des Employés (CNE)