Robert Ekström, styrelseordförande, Oxceed AB.

Robert Ekström ny styrelseordförande i Oxceed

Fintech och SaaS-bolaget Oxceed utser Robert Ekström till ny styrelseordförande. Robert Ekström har lång erfarenhet av tillväxtresor i tech-bolag och ska stärka Oxceeds fortsatta satsningar i Sverige och internationellt.

Oxceed erbjuder ett molntjänst för finansiell rapportering, budgetering och uppföljning som används av över 15 000 företag i Sverige och har bland annat SEB Venture Capital som delägare.

– Efter att ha arbetat i flera decennier med växande tech-bolag så har jag sett det glapp som ofta finns mellan dagens lösningar och det behov som finns av att löpande kunna mäta resultat och följa bolagens utveckling. Oxceed möter upp mot det behovet genom att möjliggöra en tät uppföljning av bolagens hälsa och utveckling, säger Robert Ekström.

Robert Ekström har haft ledande roller i tillväxtorienterade produktbolag och varit vd för flera börsnoterade och privata företag, senast Altor-ägda Qmatic, en global ledare inom kösystem och hantering av komplexa kundresor. Han har varit vd för börsnoterade Sivers Semiconductors, ledande inom millimetervågsteknologi, samt haft ledningsbefattningar i flera större internationella företag som NCR, Microsoft och Digital Equipment.

– Oxceed står inför en spännande tid. Möjligheterna är många och jag ser fram emot att bidra med min erfarenhet och att aktivt stötta ledningen i implementeringen av de val vi gör, säger Robert Ekström.

Utöver operativa roller har Robert Ekström haft flera styrelseuppdrag och ledde förra året försäljningen av private equity-ägda FARA AS, en ledande nordisk leverantör av biljett- och fleet management-system för bussar inom kollektivtrafiken. Han är idag styrelseordförande i SP_CE, en molntjänst inom marknad och försäljning.

Går mot strömmen - växer och närmar sig lönsamhet

I den nyligen släppta årsredovisningen uppvisar Oxceed en omsättningsökning med 46 procent. Omsättningen växte till 30,9 miljoner kronor, jämfört med 21,3 miljoner för kalenderåret 2022. ARR (Annual Recurring Revenue) vid årets slut motsvarade 34 miljoner kronor.

– Oxceed har haft en god utveckling de senaste åren och det finns en stor potential i bolagets fortsatta tillväxtresa. Med Roberts erfarenhet stärks denna potential ytterligare, säger Fredrik Ljungblad, Investment Manager, på SEB Venture Capital.

– Vi vill samtidigt passa på att tacka avgående ordförande Johan Bäcke, som bidragit till att ta Oxceed från ett startup till det företag det är i dag, tillägger Fredrik Ljungblad.