Oxceed välkomnar Elif Schmidt som ny VD

Oxceed välkomnar Elif Schmidt som ny VD

Oxceed rustar upp för fortsatt tillväxt 2021 genom att rekrytera ny VD från telekom. SaaS-plattformen ska bli det självklara valet för alla företag som vill ha koll på sin ekonomi.

Efter ett framgångsrikt 2020 rustar Oxceed upp för fortsatt stark tillväxt genom att rekrytera Elif Schmidt som ny VD. Elif Schmidt har lång erfarenhet från telekom och kommer närmast från tillbehörsdistributören STRAX. Rekryteringen är ett naturligt steg i utvecklingen för fintech-bolaget som under förra året bland annat ingick ett strategiskt samarbete med SEB samtidigt som SEB Venture Capital gick in som delägare.

”Vi har många spännande saker på gång hos oss just nu och 2021 blir kanske vårt viktigaste år hittills. Vi ser goda möjligheter att stärka vår position ytterligare som modern molntjänst för företag som vill ha kontroll på sin ekonomi. Därför är det ett naturligt steg att vi också stärker organisationen med en ny VD”, säger Stefan Ström, styrelseordförande i Oxceed.

”Jag är mycket glad och stolt över att välkomna Elif Schmidt som vår nya VD. Oxceed går nu in i en ny utvecklingsfas och jag är helt övertygad om att Elifs moderna ledarskap, relevanta erfarenhet och driv är en garant för att hon tillsammans med våra kompetenta medarbetare kommer att utveckla bolaget i linje med våra högt ställda tillväxtmål”, tillägger Stefan Ström.

Trivs bäst i tillväxt

Elif Schmidt har ett flertal framgångsrika tillväxtresor bakom sig hos bland annat Samsung, Hi3G och Brightstar. Närmast kommer hon från rollen som VD på STRAX Nordic AB ­– dotterbolag till mobiltillbehörskoncernen STRAX AB som har ett flertal egna varumärken såsom Urbanista och internationella licenser för bland annat Adidas, Coca Cola, Hugo Boss och Superdry – där hon ansvarade för 8 marknader i Norden och Baltikum och dubblade försäljningen på fem år.

”Jag trivs som bäst när jag har möjlighet att skapa tillväxt och mina styrkor ligger framförallt inom försäljning och partnerskap samt ledarskap och att bygga framgångsrika team. Jag såg tidigt att Oxceed har en stark produkt som tillför ett tydligt värde och därmed har stor potential för tillväxt. Det påbörjade samarbetet med SEB gjorde det givetvis också extra intressant och var som ett sorts kvalitetsstämpel och bevis på att det är ett gediget företag. Jag fick ett otroligt bra intryck av styrelsen och grundarna”, säger Elif Schmidt.

Hon har siktet högt ställt för bolagets framtid och den långsiktiga målsättningen är att Oxceed ska ses som ett självklart verktyg när man driver företag.

”Med den produkt vi har i grunden och den position vi har på marknaden, där vi tillfredsställer ett behov som stadigt växer, ser jag en stor potential i att utveckla tjänsten till ett måste för alla moderna företag som vill ha en god överblick över sin finansiella situation och vill kunna fatta bättre beslut. Min ambition är att ta Oxceed på en tillväxtresa och på sikt expandera inom fler kategorier och marknader”, säger Elif Schmidt.

Gedigen bakgrund inom telekom

Elif Schmidt började sin karriär inom telekom 2004 då hon började hos Samsung i Stockholm. Hon gick sedan vidare till mobiloperatören Hi3G (mer känd som ”Tre”) i London med ansvar för partnerskap och integrationer med sociala nätverk, och låg bland annat bakom Facebooks första globala integration med en mobiloperatör.

Efter två år i London flyttade hon tillbaka till Stockholm år 2009 och har sedan dess haft ledande positioner inom telekom. Först som affärsområdesdirektör på Brightstar, global aktör med ett brett spektrum av tjänster från distribution till återvinning och försäkringar inom telekom. De senaste fem åren var hon VD på STRAX Nordic AB och STRAX Norway AS med ansvar för totalt 8 marknader i Norden och Baltikum.

Om Oxceed

Oxceed erbjuder en molnbaserad tjänst som ger företag bättre överblick över sin ekonomi och gör det enkelt att skapa finansiella rapporter och beslutsunderlag. Genom att integrera Oxceed med sitt affärssystem kan företag visualisera och analysera aktuella aktuell bokföringsdata i realtid. Mellan räkenskapsåren 2018/19 till 2019/20 visade företaget en tillväxt på över 400 procent. Bland företagets delägare finns, i tillägg till grundarna, bland annat SEB Venture Capital och Storytel-investeraren Jonas Sjögren.

För mer information kontakta:

Stefan Ström, Styrelseordförande Oxceed

070-295 61 60, stefan.strom@oxceed.se