Elif Schmidt, VD på Oxceed.

Oxceed går mot strömmen - växer och närmar sig lönsamhet

Fintech och SaaS-bolaget Oxceed släpper färska siffror som visar kraftigt ökad nettoomsättning samtidigt som det uppges närma sig positivt kassaflöde. Enligt bolagets årsredovisning växer försäljningsintäkterna med 46 procent.

– Jag är stolt över att vi trots lågkonjunktur lyckas fortsätta växa, samtidigt som vi växer med stärkt lönsamhet. Under året har vi framgångsrikt lyckas lansera flera nya lösningar och integrationer, samtidigt härrör största delen av tillväxten från ökad försäljning av vår kärnprodukt, säger Oxceeds vd Elif Schmidt.

I den nyligen släppta årsredovisningen uppvisar Oxceed en kraftig omsättningsökning med 46 procent. Omsättningen växte till 30,9 miljoner kronor, jämfört med 21,3 miljoner för kalenderåret 2022. Enligt Elif Schmidt räknar bolaget dessutom med att nå ett positivt kassaflöde under 2024.

– Ännu mer glädjande än att vi ökar omsättningen är att vi gör det samtidigt som vi under året kommer uppnå ett positivt kassaflöde. Det är ett kvitto på att vår tjänst behövs både i goda och svåra tider. Att företagen har koll på sin ekonomi är grunden för de ska kunna växa och utvecklas, säger Elif Schmidt.

Oxceed hade tidigare brutet räkenskapsår och 2022 gick företaget över till kalenderår. Jämförelsen avser samma tolvmånadersperiod båda åren.

Fakta:
Nettoomsättning kalenderåret 2022 (jan-dec): 21 274 923 kr.
Nettoomsättning kalenderåret 2023 (jan-dec): 30 972 948 kr.

Oxceeds årsbokslut för 2023 är kan skickas på begäran.

Oxceed är ett molnbaserat verktyg för finansiell rapportering, budgetering och uppföljning som används av över 15 000 företag i Sverige. Tjänsten går att koppla ihop med de vanligaste bokföringssystemen i Sverige. SEB Venture Capital är största minoritetsägaren och Oxceed har partneravtal med SEB och Grant Thornton.

"Vår lösning behövs inte minst när det går sämre för ekonomin", säger Elif Schmidt, VD på Oxceed.

Nytt succéår för Oxceed trots osäker omvärld – Starkt 2022 och fortsatt tillväxt för SaaS-bolaget

När fintech-företaget Oxceed summerar 2022 kan de se tillbaka på ett framgångsrikt år med en ARR-tillväxt på 74 procent, god omsättning och flera nya funktioner. Bakom bedriften ligger lyckade partnerskap, ambitionen att alltid ligga i framkant och en produkt som ligger rätt i tiden.

– Allt fler företag vill bort från att sköta den finansiella rapporteringen i Excel, framförallt för att min

Carl Frostgård, CPO och Elif Schmidt, VD om de nya integrationerna mot Microsoft Business Central och Pyramid.

Oxceed lanserar nya integrationer mot Microsoft Business Central och Pyramid

Oxceed lanserar nya integrationer mot Microsoft Business Central och Pyramid Business Studio. Integrationerna möjliggör för fler företag, inte minst verksamheter med koncernstruktur, att nyttja Oxceeds lösningar för finansiell rapportering, budgetering och uppföljning. – Med de nya integrationerna stärker vi vår position som det användarvänligt verktyg för rapportering, budgetering och uppföljnin

Carl Frostgård, CPO på Oxceed.

Nytt digitalt verktyg hjälper små och medelstora bolag möta hållbarhetskrav

Enligt en ny undersökning från OP Företagsbanken har 56 procent av storföretagen varit tvungna att byta ut underleverantörer – på grund av krav på hållbarhetsuppföljning. Den siffran har ökat med 13 procent från 2023. För att underlätta för små och medelstora företag att uppfylla dessa krav, har Oxceed i samarbete med GoClimate utvecklat en ny och förbättrad hållbarhetsanalys.