Jonathan Bernelöv, CFO på Oxceed.

Oxceed allt populärare verktyg för effektiv koncernrapportering

Användarvänligheten, automatiserade elimineringar och övergripande likviditetsbudget. Det är några av drivkrafterna bakom att allt fler koncerner väljer Oxceed som rapporteringsverktyg. Dessutom utvecklas verktyget löpande med nya funktioner.
– Med Oxceed kan du som är ekonomichef, controller eller har en liknande position enkelt skapa skräddarsydda rapporter och hantera den ekonomiska uppföljningen för alla bolag i koncernen, även om de har olika bokföringssystem och valutor, säger Jonathan Bernelöv, CFO på Oxceed.

Sparar tid och minimerar risken för fel
Med en manuell koncernrapportering tar det ofta tid att samla in uppgifter från alla bolag. Att sedan mata in siffrorna i Excel är inte bara tidskrävande, utan innebär också en risk att fel uppstår. Ju komplexare filer, desto större risk för felaktigheter. Oxceed integreras enkelt med alla de vanligaste bokföringsprogrammen i Sverige, vilket gör att bokföringsdata flödar in i rapporteringsverktyget i realtid. Det gör Oxceed till ett populärt verktyg bland verksamheter som har en koncernstruktur. En av dem är Boxflow, en snabbväxande koncern inom lager och logistik. På Boxflow hämtas koncernens aktuella siffror automatiskt in i Oxceed från bokföringsprogrammet Fortnox.

– Att göra rapporteringen manuellt varje månad var väldigt tidskrävande med fem bolag. Jag valde Oxceed för att effektivisera koncernens ekonomiprocesser och jag gillar att Oxceed synkar i realtid med vårt bokföringssystem, säger Tina Holm CFO på Boxflow.

Läs också: Effektivare rapportering och uppföljning för logistikföretaget Boxflow

Enkelt att komma i gång och att använda
En prioritering bland de koncerner som väljer Oxceed är att de vill ha ett verktyg som är enkelt att komma i gång med och kan användas av flera roller inom organisationen. Eftersom Oxceed är en molnlösning är det enkelt att ge access till de personer som behöver få tillgång och ställa in rätt behörighet för respektive användare. Dessutom är gränssnittet intuitivt och lätt att jobba med.

– Oxceed är väldigt användarvänligt och vi kan tilldela olika behörighet till olika personer i koncernen beroende på vad de har för roller och befogenheter, berättar Sanna Ekström, VD för kontorskoncernen Mindpark.

Läs också: Snabbväxande koncernen valde Oxceed för bättre ekonomisk överblick

Anpassade rapporter efter verksamhet och mottagare
En annan funktion som uppskattas av Oxceeds koncernkunder är möjligheten att på egen hand anpassa rapporterna efter verksamhetens och för olika mottagare. Det finns färdiga mallar att tillgå men det är också enkelt att själv bygga rapporter med det upplägg och de nyckeltal som är relevanta för koncernen. Utfallet för en period kan enkelt jämföras med budget, rullande 12, föregående år eller liknande.

– Genom att skapa olika mallar är det enkelt att skicka olika rapportpaket som är visuellt tilltalande med staplar och diagram till de användare som ska ta del av informationen. Många av våra kunder skapar månadsrapporter som är anpassade för olika mottagare, exempelvis styrelse, investerare eller ledningsgrupp, säger Jonathan Bernelöv, CFO på Oxceed.

Nyheter som tillför utökad funktionalitet för koncerner
Ett flertal nyheter i Oxceed har förstärkt användarvänligheten ytterligare. Bland dessa finner vi möjligheten att göra en samlad likviditetsbudget på koncernnivå, automatiserade elimineringar och förenklad valutahantering.

Läs mer: Användaren i fokus när Oxceed för koncern blivit ännu bättre

– Att hålla koll på likviditeten i koncernen är komplicerat och tidskrävande om det görs manuellt. Samma sak gäller för elimineringar mellan koncernföretag samt att behöva hantera valutor och växelkurser. Detta är tre funktioner som redan har blivit väldigt uppskattade bland våra kunder, säger Jonathan Bernelöv.

Koncerner som väljer Oxceed prioriterar ofta:

• Enkel koppling med bokföringssystemet som minimerar risken för fel
  • Användarvänligheten i verktyget som sparar tid i ekonomiarbetet
  • Enkelheten i att skräddarsy egna rapporter och nyckeltal
  • Automatiska elimineringar inom koncernen
  • Att kunna skicka anpassade rapportpaket till olika användare
  • Samlad likviditetsbudget för hela koncernen
  • Ett prisvärt verktyg som inte kräver dyra implementeringsprojekt

Oxceed är ett molnbaserat verktyg för finansiell rapportering, budgetering och uppföljning som är enkelt att koppla ihop med alla de vanligaste bokföringssystemen i Sverige. Med en effektiv rapportering kan ledning och styrelse fatta bättre beslut på företagets finansiella data. Oxceed används av över 10 000 företag i Sverige. SEB Venture Capital är största minoritetsägaren och Oxceed har partneravtal med SEB och Grant Thornton.