Branschrapport: Redovisningsbyråer visar minskad omsättning första halvåret 2024

Oxceed har publicerat sin senaste branschrapport för redovisningsbyråer som täcker första och andra kvartalet 2024. Enligt rapporten har omsättningstillväxten minskat jämfört med samma period föregående år samtidigt som lönsamheten har ökat. Rapporten bygger på bokföringsdata som har samlats in från 125 redovisningsbyråer som är anslutna till Oxceed.

– Trots utmaningar i ekonomin ser vi att lönsamheten ökar. Det är ett positivt tecken för branschen, säger Carl Frostgård, CPO på Oxceed.

Omsättningstillväxten har minskat med 2,1 procent jämfört med samma period 2023. Förra året upplevde branschen en ökning på 11 procent. Nedgången kan kopplas till de ekonomiska utmaningar som uppstod under hösten 2023.

Trots den minskade omsättningen har EBITDA ökat från 18,1 procent till 19,9 procent under samma period. Kostnaderna för personal har minskat i förhållande till omsättningen, vilket bidrar till den ökade lönsamheten.

– Vi ser en trend där byråerna anpassar sina personalkostnader, vilket är avgörande för att bibehålla lönsamheten, fortsätter Carl Frostgård.

Rapporten visar också en förflyttning mot högre EBIT och färre byråer med ett rörelseresultat under 5 procent. Detta indikerar en stabilisering inom branschen.

Branschrapport Redovisningsbyråer Q1-Q2 2024 finns att ladda ner på Oxceeds hemsida: https://oxceed.se/branschrapport-redovisningsbyraer-q1-q2-2024/

Summering av rapporten

Minskad omsättningstillväxt

Till skillnad från i fjol då branschen ökade med hela 11% i omsättning visar nu Q1-Q2 2024 en kraftig inbromsning i redovisningsbyråernas omsättningssiffror. Första halvåret av 2024 uppvisar en minskning av omsättningen med 2,1% i jämförelse med samma period 2023. Att ha i åtanke är att inledningen av 2023 innebar fortsatt gynnsamma ekonomiska förhållanden i landet generellt, innan lågkonjunkturen drog in under hösten.

Ökad lönsamhet

Trots en minskad omsättningsutveckling ökar lönsamheten för branschen. EBITDA ökade från 18,1 % Q1-Q2 2023 till 19,9 % Q1-Q2 2024, en ökning på 1,8 procentenheter. Den totala kostnadsmassan har minskat i förhållande till omsättning, där givetvis personalkostnader är den stora posten. Kostnaden för personal i förhållande till omsättning fortsätter att minska under första halvåret 2024, vilket den även gjorde under första halvan av 2023 i jämförelse med 2022.

Generell förflyttning mot en högre EBIT

Skillnaden i personalkostnader mellan åren syns också i förhållande till EBIT i rapportens sista diagram. Det sker en generell förflyttning mot en högre EBIT och lägre personalkostnader under det första halvåret av 2024. Samma diagram visar också att det är betydligt färre byråer som gör ett rörelseresultat under 5% under Q1-Q2 2024 i jämförelse med Q1-Q2 2023.