10 nyckeltal för SaaS-företag

10 nyckeltal för SaaS-företag

Vilka nyckeltal som är relevanta att mäta och följa upp skiljer sig mellan affärsmodeller. Kanske lite extra när det kommer till SaaS-företag.

SaaS – Software as a Service – är en molnbaserad lösning där kunden betalar en årlig (eller månatlig) licenskostnad. Avtalslängden sträcker sig generellt till 12 månader eller mer och fakturerings-upplägget är vanligtvis 12 månader ”up-front” medan intäkten periodiseras ut per månad.

Med sin affärsmodell har SaaS-företag en enorm fördel i och med att intäkterna är återkommande och att bolaget vet – mer eller mindre – vad de har för intäkter 12 månader framåt.

Jag säger mer eller mindre då det finns faktorer som påverkar intäkterna som måste fångas upp.

SaaS-bolag kan vara en framgångssaga eller ett kostsamt maskineri – allt beror på hur bra koll ledning och styrelse har på dess finansiella situation och utveckling. Det görs med nyckeltal som vanligtvis inte förekommer hos bolag i andra branscher.

I den här guiden presenterar vi de 10 nyckeltal som vi tycker är viktigast att mäta i ett SaaS-bolag.

Trevlig läsning!

Ladda ner guiden här